Čím dál tím častěji jsem dotazován na podrobnosti a informace ohledně tohoto mého nového dacana. Proto jsem se rozhodl v krátkosti některé důležité pojmy a dojmy shrnout. Půjdu rovnou na věc. Big Brother neboli velký bratr je název, který vznikl jako přívlastek tuším na jednom z českých hififór. Původně byl pojmenován jen pracovně jen jako „velký dac“. Důvodem je, že autor převodníku, Tomáš Tichý, před celkem nedávnou dobou nabízel ještě „malý dac“ pod názvem HS-DAC. Tento byl kompromisnější, levnější, ale dle reakcí stále vysoce hodnocenou konstrukcí. Velký dac je nekompromisním vrcholovým dílem zmíněného konstruktéra. Na rozměrné a navíc patrové dps se nachází spoustu možností a vychytávek. Jak vidno z fotografie, napájecí zdroje jsou oddělené pro analogovou i digitální část, což je u lepších konstrukcí standardem. Tyto jsou napájeny jedním roztomilým toroidíkem. D/A je AD1853. Operačních zesilovačů je tam povícero. Nevím, jestli by bylo vhodné zveřejnit přesné typy. Ale jsou velmi dobré. Žádný mizérie jako je zvykem v komerčních dacanech. Převodník nemá upsampling! Ano je to opravdu vyjímka a dnes věc nevídaná. Tomáš, jak jsem se dočetl na jednom fóru to tak udělal schválně. Prý ho nemá rád, patlá zvuk či co. Asi ví co dělá. Spousty kondenzátorů v řadě jako armáda Kim Čong-Ila jistě potěší i oko techničtěji založeného hifisty
Zaplať jen za to co potřebuješ
Co je však důležité, tento převodník je koncipován jako modulární koncepce. Nevím jak lépe to nazvat. Je tak možno zakoupit přesně ty funkce a možnosti, které požadujeme. A že jich není málo. V základu za částku v současné době pohybující se pod hranicí 20 tisíc CZK dostaneme samotný d/a převodník s jedním digitálním vstupem AES/EBU a dvěma plně symetrickými výstupy osazen a oživen v krabici Modu. Tuto verzi mám v současnosti já, protože zatím nic dalšího nepotřebuji. Cena je to opravdu celkem nízká vzhledem k neuvěřitelně vysokým výkonům tohoto převodníku, ale o tom až později.
Dále je možno si připlatit za dalších několik rozšíření. Ty je možno doplnit kdykoliv potom, co jsme zakoupili základní modul s převodníkem. Prvním rozšířením je modul s dalšími digitálními vstupy. Nejsem si jist kolik jich potom bude. Tuším 6, z toho 2 spdif a zbytek AES/EBU. Toto množství určitě uspokojí každého. Víc vstupů jsem tedy osobně ještě u jiného převodníku neviděl. Součástí tohoto modulu je i řízení hlasitosti v analogové doméně s možností dálkového ovládání. Díky konstrukci analogového výstupu není problém úplně vynechat předzesilovač a připojit koncové stupně k d/a převodníku přímo. Pro spoustu lidí tato možnost, zvláště pak dálkové ovládání jistě bude „tahákem“. Nadstavba s dalšími digitálními vstupy a řízením hlasitosti bude v další krabici Modu. Tomáš Tichý má i promyšlený pěkně vypadající design tohoto modulu s tlačítky a displejem. Já ho nemám, takže fotografii neposkytnu.
Poslední možností je pořízení další krabice Modu, ve které budou externí hodiny. Hodiny po synchronizaci se zvukovou kartou toto umožňující (např. ESI Juli@) fungují jako masterclock. Zmíněné řešení minimalizuje jitter. Je to ještě více nekompromisní řešení než jakékoliv „klasické“ , kdy je odvozován clock přes pll smyčku v převodníku. Tento způsob je používán často v profesionální sféře jako jsou nahrávací studia atp.
Každý z těchto 2 dalších modulů samozřejmě stojí další peníze navíc a cena se tak může vyšplhat opravdu poměrně dost vysoko. Ale za to, co nabízí za možnosti je to defacto pořád ještě stravitelné. Přesné informace o ceně, která se samozřejmě může měnit a možná opravdu mění, stejně jako podrobnosti o konstrukci všichni zájemci směřujte prosím přímo na Tomáše Tichého. Není problém ho zastihnout skrze soukromou zprávu na serveru hifi.slovanet.sk. Z mých zkušeností vše velmi ochotně zodpoví, poradí a vyjde vstříc. Možná jsem ohledně popisu konstrukce a modulů napsal nějakou nepřesnost nebo je něco trošku jinak. V nejhorším je tu na fóru ještě další spokojený vlastník BB dacu a jistě mě opraví
Zvukové kvality
Poslední část mého prozatím pravděpodobně nudného textu, který byl ale nutný k pochopení širších souvislostí jsou mé osobní dojmy ze zvuku. Co k němu dodat? Neudržím tentokrát emoce na uzdě. Je to naprostá bomba. Velmi precizní vykreslení všech nástrojů a hlasu zpěváka. Neexistuje ani nejmenší náznak nějakého měknutí či rozmáznutí, které tak z duše nesnáším.
Bas je velmi pevný se skvělým důrazem. Tady nemám co dodat. Prostě 99 bodou ze sta. Středové pásmo potěší vysokou detailností a normální, přirozenou barvou. Žádné barvení. Teplouši musí hledat jinde (milovníci teplého zabarvení) . Vyšší tóny mě potěšily svou neagresivitou. Vůbec nedochází k nějakému řezání do uší. Přitom není ani náznak deky anebo omezení/oslabení výšek. Nevím jak tohle Tomáš dokázal, ale povedlo se. Předtím jsem měl dac Casea Cepheus a tam i přesto, že se mi určitě na rozdíl od jiných zdrojů nezdál ostrý, přeci jen občas u některých nahrávek k tomu zatáhání za ucho došlo.
Největší devizou BB dacu je ale naprosto jednoznačně podání prostoru. To je prostě velkolepé a monumentální. Rozsáhlý pravolevý a předozadní prostor Vás obklopí při poslechu každé alespoň trochu dobré nahrávky. Rozestavění nástrojů na scéně je tak přesné až tomu nemůžu pořád uvěřit. Úplně jako bych je tam pěkně jednoho vedle druhého viděl. To oddělení zpěváka/ků a nástrojů je prostě masakr. Potlesk publika při nahrávkách živých vystoupeních jde vždycky zezadu a krásně Vás obklopí, prostě slast. Už žádný shluk tleskání a muzikantů v jednom chumlu. Co dál? To by už mohlo stačit mám hlad.
Vyhoďte ty Vaše krámy a vemto ho!
Bulvární nadpis je míněn samozřejmě jako vtip. Ne teď vážně. I přesto, že nemám nekompromisní transport v podobě zmíněných externích hodin, je zvuk natolik dokonalý, že mi tam skoro nic nechybí. Je to tak reálné, tak živé a pravdivé. Tady už to není o tom, že je tu víc či míň basů, výšek, středů než tamhle u toho či onoho. Tady se řeší reálnost podání. A ta je subjektivně hodně vysoko. Smajlík tu není, takže aspoň to napíšu: dávám sto palců nahoru!