Keďže je o tomto DAC/AMPe k dispozícii menej informácii, rozhodol som sa, že spíšem nejaké moje poznatky po 3 dňoch počúvania. Dobre viem, že človek má tendenciu byť unesený z nových vecí bezprostredne po nákupe a je dobré nechať emócie vychladnúť, ale pokúsim sa byť čo najviac objektívny.
Počúval som s tromi slúchadlami: Hifiman HE400i, AKG K240MKII, RHA MA750. Hudba prevažne OGG zo Spotify a FLAC a MQA cez Tidal Master. Keďže je to môj prvý stolný HeadAmp, moje poznatky vychádzajú z porovnania s Audioquest Dragonfly v1.2.
Najskôr k dizajnu. Keď som začal vyberať DAC/AMP k mojim HE400i, Audio-gd som pôvodne absolútne zavrhol kvôli dizajnu, ktorý na fotografiách vyzerá dosť sparťansky. Jednoducho ako keby to robil elektrotechnický inžinier a nie dizajnér. A tiež som bol zo začiatku dosť skeptický voči nejakému Číňanovi, ktorý si sám navrhuje a vyrába HiFi komponenty. Omyl. Keď to prišlo v jednoduchej, sparťanskej krabici, áno, žiaden dizajnérsky zázrak to nie je. Ale! Je to postavené ako tank. Naživo to pôsobí veľmi kvalitne, bytelne a čoraz viac sa mi to páči. Prepínače sú kvalitné, potenciometer je super! A to vnútro je radosť pozerať. Je to kvalitne odvedená práca. Hocijaké predsudky voči kvalite nie sú absolútne na mieste.
A konečne ku zvuku. Pôvodne som pri hľadaní niečoho na rozhábanie HE400i hľadal vo vodách Schiit, Fostex, Aune a podobne. Nakoniec som výber zúžil na Audio-gd NFB-11, Schiit stack (Magni 3 + Modi Multibit) a Schiit Jotunheim. Lenže Schiit dlhodobo nebol skladom a ja som viac a viac čítal o Audio-gd. Vraj nový DAC v R2R 11 má analógový zvuk, podobný elektrónkam. Ok, povedal som si, že skúsim. Objednal som cez Magnahifi v Holandsku a do týždňa bol doma.
Nechal som ho celý deň ležať v izbovej teplote a večer zapojil. Pustil a začal som počúvať. Prvé dojmy? Slabota. Zvuk taký zvláštne zastretý, priestor nula bodov a taký zvláštny nezáživny prednes, bez života. Hovorím si, že toto je ten zvuk o ktorom som toľko čítal? Porovnával som s Dragonfly a rozmýšľal, či som neurobil chybu a nemal vziať radšej ten Schiit. No lenže. Prešlo asi 15 minút, ja som počúval ďalej a po chvíľi som sa uvedomil, že som sa totálne započúval. Neviem čím to je, no R2R 11 potrebuje na zahriatie nejaký čas, kým začne hrať. Keď je studený, tak hneď po zapnutí to je také nijaké. Toto sa mi potvrdilo každý deň. Nerozumiem technickému pozadiu, ktoré je za tým, ale je to tak. Potom je to však už iná pesnička.
R2R 11 hrá inak, výrobca píše že exoticky. V priamom porovnaní s Dragonfly. Audio-gd má analógový zvuk, Dragonfly je klasický digitálny prednes, trochu svetlejší, trochu V-shaped, hrá na efekt. R2R 11 je teplejšie, má mierne výraznejšie stredné pásmo, výšky nerežú, basy idú hlboko a je ich viac. Doslovne ich s HE400i cítim v hlave. Naprieč celým spektrom to má lepšiu kontrolu. Zvuk je veľmi pokojný, uhladený. Je ale zároveň čistejši s lepšou separáciou. No je tak jemný, že jeho počúvanie nepúta toľko pozornosti ako digitálny Dragonfly. Možno si to trochu odporuje, ale zvuk je veľmi rýchly. Len tá rýchlosť je s absolútnym prehľadom, s prstom v nose, rýchlo ale pokojne s veľkou dávkou kontroly. R2R 11 dokáže hrať tak, že sa človek započúva, že ho hudba vtiahne a neupozorňuje na seba ako digitálny Dragonfly. Ten rozdieľ by som prirovnal k tomu, ako rozdieľ medzi tým, keď si chce niekto počúvnuť vinyl pri knižke večer doma alebo ísť na vypeckovanú párty a vyblázniť sa. Otázne je, že sám neviem čo mi imponuje viac. Raz mám chuť na jedno, inokedy na druhé. Našťastie, tie rozdiely nie sú zásadné. Chce to naozaj sa započúvať a hľadať ich. Najväčší rozdieľ som počul asi v podaní priestoru. R2R 11 má zvláštne podanie priestoru v porovnaní s Dragonfly. Doteraz neviem určiť, kde je priestor väčší. Raz sa mi zdá na jednom, inokedy na druhom. Záleží od skladby a od kvality nahrávky. Čo som si ale istý je spôsob podania. Priestor v Dragonfly sa odohráva horizontálne, z ľava do prava a máte lepšiu predstavu, čo odkiaľ hrá. R2R 11 je zvláštne. Mám pocit ako keby som hudbu počúval z vrchu, ako keby som sa na javisko pozeral z hora. Nie veľmi, ale je to tak. Priestor je dobrý, opäť záleží ale od skladby. Rád by som si vypočul Audio-gd so slúchadlami s lepším podaním priestoru ako napríklad s HD800, keďže HE400i majú podanie priestoru menej otvorené.
Čo sa týka kvality nahrávok, mám pocit, že R2R-11 je dosť benevolentné. Pokojne aj Spotify s OGG streamom vie zahrať s výborným dojmom v porovnaní s vysoko kvalitným FLAC alebo úplne špičkovým MQA. Vie jednoducho odpúšťať aj horšiu kvalitu, čo považujem za veľké plus.
Mne k zvuku presne sedí to, čo uvádza výrobca na stránke v porovnaní s NFB-11. Men to podobne vychádza pri porovnaní s Audioquest Dragonfly 1.2: You can image the NFB11.28 like a high defined digital photo but the R2R 11 is a like real oil painting.
Výrobca udáva, že R2R DAC potrebuje oveľa viac času na zahorenie. Teraz neviem, či tým myslel čas od zapnutia do zahriatia alebo nejaké dlhodobejšie zahorenie elektroniky. Keďže je u mňa doma krátko, ktovie či sa zvuk ešte nejako zmení. A predpokladám, že to každodenným počúvaním ani nebudem možno schopný zistiť ako by to bolo možno pri priamom porovnaní nového a zabehnutého kusu.
Neskúšal som zatiaľ ani úpravu pre teplejšie podanie zvuku. Výrobca uvádza v návode a prikladá aj k zariadeniu jumpery, ktoré sa priamo zasúvajú na dosku do pripravených terminálov, čo by malo upraviť farbu zvuku. Možno časom skúsim.
Celkovo hodnotím Audio-gd R2R 11 ako veľmi solídne zariadenie s príjemným uhladeným a muzikálnym zvukom na dlhé počúvanie. S kúpou som spokojný a Audio-gd ma milo prekvapilo. S mojimi HE400i tvoria príjemne počúvateľný pár. Audio-gd ostáva doma.
Zaujímalo by ma porovnanie so zariadeniami Schiit (Stack/Jotunheim), tak ak by mal niekto záujem, mohli by sme sa na niečom dohodnúť a spískať nejaké porovnanie. Ak by mal niekto nejaké otázky, pokojne sa pýtajte.
http://www.audio-gd.com/R2R/R2R11/R2R11EN.htm