Neříkám, že je to optimální postup se zaručeným úspěchem, ale snažím se osobně držet zhruba následujícího:
1] Primárně mít vždy na paměti své priority/preference a vědět, co mi na současném železu chybí, co si od sondování trhu a zkoušení nových věcí slibuju.
(Pokud zkušenosti a tudíž alespoň rámcově ujasněné preference nemám, holt nezbývá než zainvestovat a začít v podstatě naslepo zkoušet na základě toho, co je zrovna populární mezi zkušenějšími jedinci. Solidní lhůty na vrácení peněz se dají najít ledaskde. Populární výrobky se dají navíc obvykle prodat dál s malou ztrátou, která za získané zkušenosti skrze dlouhodobější osobní vlastnictví určitě stojí.)2] Na základě předchozího bodu si najít fóra a uživatele, se kterými docházím často k názorové shodě na to, co jakým způsobem zní. Najít si cesty k tomu, jak korelovat jejich dojmy s mým chápáním a vnímáním.
(Pomoci mohou naměřené grafy, alespoň základní znalost různých technických typologií sluchátek/zesilovačů/DACů/... a jejich možného vlivu na charakter zvuku, aktivní doptávání se, ...)3] Omezit okruh zajímavých kandidátů na relativní minimum.
(Jen málokterá věc, která se na trhu objeví, je skutečně natolik převratná, aby člověka muselo mrzet, pokud ji opomene. A i z těch málokterých věcí se nebude u většiny dát říct, že plně zasluhují svoji cenovku - což je vždy klíčové.)4] To naprosté minimum, které zbyde, pak možno s klidnou duší zajet někam alespoň na hodinu dvě bez ruchu poslechnout, popř. ideálně rovnou zakoupit na skutečný zátěžový test. V obou případech však nutno porovnávat side-by-side s nějakou známou referencí, jinak k nějakým pádným výsledkům člověk nedojde.
U kvalitního hi-fi jsou podle mě problematické právě ty nuance, o kterých jsem mluvil - ta kvalitativní hloubka, ve které se člověk prostě není schopen rychle zorientovat. Ony nuance navíc mohou být pro daného posluchače ve výsledku pozitivní a stejně tak i negativní. Chce to zkrátka dostatek času a klidu, aby člověk zvuk takovýchto sluchátek nebo přístroje plně pojmul.