S Hi-fi přehrávači se samozřejmě setkáváme i na AVmanii, ovšem zatímco dříve šlo o zajímavé doplňky k high-end in-earům, teď z nich někteří dělají až skoro nutnost i pro střední třídu.
Mě se to úplně nelíbí a proto vznikl tento příspěvek.
POZN: Celý text bude o vztahu přenosných Hi-fi přehrávačů a pouze in-earů. Sluchátka klasické konstrukce, ať už přenosná či domácí, samozřejmě na přehrávače kladou jiné nároky a jejich vliv tedy může být výrazně odlišný.
Nedávno jsem doporučil, jen částečně ve vtipu, customy Heir 10.A jako ideální volbu k Fiiu X1. Nelíbilo se to Bacilovi, který to nazval volovinou, vybočením z reality a „exhibicionizmem sluchátkového recenzenta“.
Mě by teda zajímala odpověď, kde je ta hranice vhodnosti přehrávače pro daná sluchátka?
Je dána cenou? A to s přihlédnutím k cenám A&K či konkurenčních výrobců?
Měřením?
A stačí k těmto sluchátkům jen High-end přehrávač? Proč není nutností i přenosný zesilovač a stříbrný kabel za 1000 USD?
A co je na tom Fiiu X1 tak hrozně špatného, že se nehodí k takovýmto sluchátkům? Tedy kromě něčího subjektivního názoru, že to je „krám“.
Za dobu mého putování v Hi-fi jsem vyzkoušel už dost přenosných přehrávačů, zesilovačů, DACů i sluchátkových kabelů. Nejsem tady, abych popíral vliv všech těchto částí řetězce, nejsem žádný ultra objektivista, který bude mávat měřením a tvrdit, že Clip hraje stejně dobře jako DAC od Benchmarku.
Za mě tam rozdíly ve zvuku existují a jsou slyšitelné. Někdy méně, někdy více, ale jsou tam. Ale všechny rozdíly mezi těmito součástmi řetězce pro mě byly vždy výrazně, opravdu výrazně menší než rozdíly mezi samotnými in-eary.
Co takové in-eary vlastně potřebují pro spokojený poslech?
1) Ideálně nastavený zisk zesilovače.
K čemu totiž bude možnost provozu HD800, když s in-eary budete mít problém nastavit ideální hlasitost a doufat, že neklesnete do částí potenciometru s mizerným souběhem kanálů.
2) Co nejmenší šum.
Nekonečný boj, který má jen velmi málo vítězů. Výrazně ovlivněné použitými sluchátky a citlivostí posluchače.
3) Nízká výstupní impedance.
U některých in-earů s tlakovými měniči a složitější výhybkou je nutností si pohlídat dostatečně nízkou výstupní impedanci, jinak to může vést ke znatelnému ovlivnění zvuku sluchátek.
Tyto tři věci jsou základem. Vše ostatní už je dle mého jen hledání vyšší kvality zvuku.
Samozřejmě, že ke svým customům raději připojím Calyx M než Sansu Clip, z Calyxu to bude znatelně hrát lépe. Ale i při zapojení do Clipu si pořád užiju ten skvělý zvuk sluchátek, možná jen na plácněme 90% maximálního potenciálu. Nebude to maximum, ale ani tam nebude slyšet nic výrazně špatného, nic co by mohlo nějak pokazit dojem z výsledného zvuku. Dlouhou dobu jsem používal JH Audio 13 z obyčejného iPhonu 3 a byla to naprostá paráda.
A za mě, vždycky raději budu poslouchat ne úplně využité špičkové customy s Clipem(nebo si dosaďte jakýkoliv základní rozumný zdroj zvuku) než sluchátka o x kategorií níž s high-end přehrávačem.
Přijde mi, jako by se ubíralo na významu sluchátek a najednou se nepřiměřeně více zaměřovalo na zdroj. To může platit u některých domácích sluchátek, které potřebují pořádný zesilovač a dokáží se za něj odvděčit. Určitě se najdou i in-eary, které se teprve se zesilovačem pořádně probudí (ER-4S je ukázkovým příkladem). Ale pro 99% ostatních in-arů bude dostatečným partnerem i takové Fiio M3.
Vždycky budou lidé, kteří budou mít přenosnou sestavu za šílené peníze v honbě za tím nejlepším. Kombinace AK380, přenosného zesilovače, stříbrných kabelů a třeba JHAudio Layla bude určitě úžasná a ať si to ten člověk užije. Já doufám, že jednou třeba budu mít něco podobného.
Ale AVmania byla vždycky docela rozumná, klidně se o těchto sestavách bavme, ale nedělejme z nich nutnost. Takové myšlenky se totiž šíří a pak to odnáší členové fóra, kteří hledají rady v úplně jiné sféře. Najednou tu máme takovéto příspěvky, kvůli kterým lidé nesmyslně končí s horšími sluchátky, protože jim někdo vnukl ideu, že s horším přehrávačem to nebude hrát či co.
Lepšia voľba by zrejme boli Fidue, ale to by som asi musel dokúpiť min. FiiO X1 a zabezpečiť kvalitnú hudbu.