od EKKAR 1. 8. 2014 17:19
O elektronkách se tvrdí, že mají "kulatý zkreslení" neboli že při zkreslení produkujou víc sudejch harmonickejch než těch s lichým násobkem základního kmitočtu - důvodem je tvar jejich převodní charakteristiky, která je v oblasti limitace zahnutá a plynule omezuje přebuzený signál, zatímcco polovodiče kvůli konečnému obsahu nosičů náboje v pevné fázi v okamžiku nasycení proudem udělají ŠMIK a amplitudu signálu omezí hned, ostře a doslova pravoúhle. Výsledkem je zvuk s vyšším obsahem lichých násobků základních kmitočtů (tónů), což ne vždy uším může lahodit.
JENŽE.
ŽÁDNEJ ZEŠILOVAČ URČENEJ PRO VĚRNEJ POSLECH = TŘÍDA HI-FI NENÍ ZÁMĚRNĚ PROVOZOVANEJ V OBLASTI LIMITACE VÝSTUPNÍHO NAPĚTÍ!
Právě proto, že v momentě kdy dochází k omezování výstupního napětí se tvar signálu výrazně mění = zkresluje, není limitující zesilovač žádné Hi-Fi, protože aby byla dodržená "High Fidelity" alias "Vysoká Věrnost", nesmí skutečné zkreslení přestoupit hranici desetin % - a pokud ji přestoupí, už nelze mluvit o Hi-Fi, neboli aby byl zesilovač skutečně "vysoce věrný" nesmí se vůbec do limitace dostávat a MUSÍ BÝT PROVOZOVÁNA TAK, ABY ŽÁDNÝ Z JEHO ZESILOVACÍCH STUPŇŮ NEVYBOČIL Z LINEÁRNÍ ČÁSTI SVÉ PŘEVODNÍ CHARAKTERISTIKY!!!
Čili - pokud je zesilovač navržen jako "lineár", je naprosto jedno jestli jsou aktivní součástky postavené na bázi vakua nebo pevné fáze, oba druhy pokud usilují o označení "lineární a nezkreslující", pak musejí znít stejně, protože si "namají co vymejšlet a cokoliv ke zvuku přidávat". Ano, lampáče mají i další nelineární části (budicí nebo výstupní trafa), na kterých dochází k dalšímu zkreslování, ale když budu uvažovat jen napěťový zesilovač (neboli buffer a jakýkoliv linkový stupeň), musí být při dodržení norem DIN 45 500 a dalších, které jsou uznávaným "etalonem" pro HiFi, jejich zvuk shodný. V okamžiku kdy se jeden zvuk jakkoliv odlišuje od druhýho je potřeba pátrat, PROČ se odlišuje - kde dochází k nějaké deformaci neboli zkreslení.
Z tohoto faktu tedy plyne, že lampa nemá vůči tranzistoru žádný relevantní přínos v kvalitě zvuku (a ani tranzistor vůči kvalitně nastavené lampě!!!), takže veškeré kecy o tom, že lampy "for ever" a obráceně "never tubes" jsou jen blbá a pitomá žabomyší válka.
Jakýkoliv ZÁMĚRNÝ zkreslování zvuku tudíž patří jen do rockový muziky, kde změnou tvaru signálu muzikant dociluje jinej charakter výstupního zvuku - ALE TAM SE TO DĚJE ČISTĚ V UMĚLECKÝM ZÁMĚRU A JEN NA NĚKTEROU ČÁST SIGNÁLU - třeba na zvuk strun (kytary), ale už ne na zvuk bicích nebo zpěvákova hlasu. V takovým případě nevidím žádnej důvod, proč se hádat o to, jestli je zvuk lampovýho bufferu lepší než polovodičovýho, protože POKUD jsou oba dobře navržený, pak by měly znít stejně - a pokud neznějí, nepracujou v lineární oblasti a tudíž NEJSOU HODNÉ OZNAČENÍ HI-FI!!!!!
je mi tady z toho na blití.