[recenze] Burson Audio HA-160DS

Moderátor: Moderátoři AVMania.cz

Odeslat příspěvekod clostermann 19. 8. 2012 22:44

Burson Audio HA-160DS
Firma Burson Audio se vyskytuje na trhu s audio komponenty poměrně krátce , neřkuli na trhu Českém . Ale už za relativně krátkou dobu si stihla vydobýt vynikající renomé , díky pozitivním recenzím v odborných audio časopisech a E- zinech po celém světě díky internetu a také hlavně v nadšených ohlasech majitelů těchto přístrojů . Burson Audio je Australská společnost zabývající se vývojem a výrobou tzv. desktopových audio zařízení se sofistikovanou konstrukcí a to za velmi přijatelné ceny .

Možná asi nejpopulárnější a nejznámnější výrobek od této firmy je sluchátkový zesilovač , předzesilovač a také DAC označený 160 D . Tento je vybavený dvěma sluchátkovými výstupy (high otput , low output) , linkovým výstupem , a vstupy pro externí zařízení (2x) , to vše v nesymetrickém provedení . Předmětem této recenze je však typ jiný a to 160DS . Jedná se prakticky o shodný přístroj a konstrukci se stejnými součástkami ( i s jejich uznávanými diskrétními Burson OPA Ampy) , diskrétní zapojení je samozřejmě použito i v dalších částech zesilovače , rozdíl je také ve vypuštění výstupu linkového předzesilovače , nahrazením odporového děliče v systému ovládaní hlasitosti za potenciometr Alps Blue velvet a záměnou typů napájecích transformátorů (oba přístroje používají separátní zdroje , pro digitální a analogovou část zvlášť ) . DAC podporuje asynchronní USB přenos dat a podporuje 24/96 , čelní panel je pak osazen pouze jedním sluchátkovým konektorem . Takže v podstatě tato skříňka je použitelná pouze jako vyloženě sluchátkový komponent , neboť jediný výstup z tohoto zesilovače je právě ten sluchátkový .. Ceny pak odpovídají jednak určením a druhak také provedením jednotlivých typů 160D – 32 500Kč a 160DS – 25 500 Kč .
Obrázek

Co se týče vnějšího designu , platí ono okřídlené - v jednoduchosti je síla . Jak lze na fotografiích vidět , čelní panel je precizně obrobená solidní hliníková deska cca 6mm silná s kartáčovaným povrchem a s gravírovaným logem . Precizně vysoustružený ovladač hlasitosti , výstup pro sluchátka , přepínač vstupů a k tomu dvě (modrá a oranžová) diody indikující zapnutí přístroje + zvolený vstup , toť celé .. Zadní panel také nijak nevybočuje z filosofie firmy , nic nekomplikovat – usb vstup, SPDIF vstup + nesymetrický vstup pro externí zařízení a samozřejmě síťový IEC konektor .

Pro účely zvukového a jiného zkoumání byl 160DS zapojen v jeho primární a tedy i jediné roli – jako jednoůčelové zařízení pro sluchátkový poslech . Jako transport pro hudbu v Hi res a Low res posloužil baterií napájený netbook Packard Bell „ošetřený“ stoperem procesů Fidelizer verze 2.1 , hudba byla přehrávana ze softwarového přehrávače JR Media 17 ve Wasapi Event modu , 32Gb SD karty SanDisk Extreme Pro SDHC UHS-I Memory Card pomocí USB rozhraní a použití USB kabelu Cardas Clear , na konci byl potom použit galvanický oddělovač Olimex . Hudba byla opět moje obligátní sbírka CD od labelu MA Recordings ripovaná v EAC , stažené master nahrávky 24/96 (WMA) od Linn Records (Flac systém dle mého zanáší určitou ztrátu informací a až nepřirozené zabarvení do zvuku) a také nějaké věci od Supraphonu Online . Pro porovnání byl použit DAC+ sluchátkový zesilovač Audiolab M-DAC a jako pouze sluchátkový zesilovač SPL Phonitor , Auditor . Sluchátka pak Grado PS 1000 , Shure SRH 1840 , Sennheiser HD650 .

Nejdříve tedy bylo nutné prozkoumat Burson 160 DS jako samostatný celek , tedy jeho DAC a zesilovač společně . Takže první dojmy z poslechu tohoto komba – velmi nenápadný zvuk , chtělo by se říci úplně normální .. , je to přesně ten druh zvuku , který je absolutně vyvážený bez nějakých „excesů“ které by Vás mohly ať už v pozitivním nebo i negativním smyslu zaujmout . Podání výšek a středů má tendenci být tonálně velmi blízko lampovým zesilovačům , ovšem s rychlostí a energií vlastním solid state zesilovačům , pro mne naprosto unikátní charakter zvuku . Basy jsou zcela čitelné , prokreslené s bohatou texturou , jdoucí s lehkostí až do „sklepních prostor“ u některých nahrávek bohatých na tyto frekvence . . Myslím , že především tady získává Burson 160 DS body navíc oproti konkurenci . Poslech sluchátek Sennheiser HD 650 s jejich všeobecně známým temnějším výrazem je docela zážitkem , Burson způsobí , že zvuk se trochu prosvětlí , zrychlí a vše se začne podobat dalším , řekněme standardním HiFi sluchátkům vyšší kategorie .

Pokud se tedy pouze zaměřím na zvuk DACu (Burson) – lze objevit mírné rozdílnosti ve srovnání např. s Audiolab M DAC , generálně - Burson 160DS je tzv. Laid back typ převodníku s příjemným neagresivním zvukem (kdyby to nevypadalo jako blbost nazval bych ho lampovým) , kde je vše na svém místě se spoustou transientních informací i když mírně potlačených a velmi rychlými a prokreslenými basy , které jdou opravdu huboko . Naproti tomu M DAC stojí přesně na opačné straně – Forward sounding DAC se světlejším podáním zvuku a spoustou detailů které dokáže vydolovat z nahrávek , někdy pak můžou méně zdařilé nahrávky znít lehce agresivně , ale tady je téměř vždy na vině umění respektive neumění zvukařů nebo produkce ... pokud bych tedy měl preferovat jeden z těchto dvou převodníků byl by to asi M DAC viz. dále .

Ovšem stále tu existuje samostatný sluch.zesilovač a DAC , Audiolab M DAC jako celek . Zachovává si přednosti zvuku svého DACu , tedy vše o čem jsem psal výše , co je však slabší článek u tohoto komba , je jeho sluchátkový výstup , respektive jeho zesilovač . Tam lze slyšet úbytek na kvalitě středů , kde trochu postrádám jejich objem a živost , ale hlavně daleko méně energie a důraznosti v nižších frekvencích . Jsou to však jenom nuance , v žádném případě nějaké fatální rozdíly ..

Nakonec se mi podařilo zkombinovat přednosti obou přístrojů a eliminovat jejich nedostatky , tím , že Audiolab používám pouze jako převodník a Burson 160DS jako sluchátkový zesilovač . Ještě krátce k zesilovačům SPL , nejvíce byl porovnáván zvukově o fous lepší z dvojice Phonitor , Auditor tedy SPL Auditor , u tohoto zesilovače nebyly velké rozdíly oproti Bursonu , jen jeho podání zvuku bylo více analytické a jakoby chladnější bylo zde cítit , že se jedná opravdu o pravý solid state zesilovač určený primárně pro monitoring nahrávek . Samozřejmě pokud se podívám na naměřené hodnoty jednotlivých zesilovačů , zejména u zkreslení při daném výkonu je jasné proč tomu tak je . Ještě připomínám , že nepatřím k posluchačům hifistům , kteří by byli nějak ovlivněni výsledky meření či různými grafy při hodnocení zvuku daných komponentů . A tak prosím berte moji malou uživatelskou recenzi jako opravdu subjektivní .. PS.Zcela záměrně se v této recenzi nezmiňuji o prostoru u sluchátkového poslechu , jsem přesvědčený o tom že u sluchátek toto hodnocení nemá smysl .
No a úplně nakonec informace , že Audiolab M DAC si zaslouží svoji vlastní recenzi , ale až trochu později , tady to už bude vyžadovat zapojení a poslech přes reproduktory .

Obrázek
Obrázek
Naposledy upravil xxxdvorixxx dne 13. 10. 2012 22:10, celkově upraveno 3
Důvod: název a zařazení do uživatelských článků
Audeze LCD X , TEAC USB DAC UD 501 , SPL Phonitor .
clostermann
Junior

Odeslat příspěvekod Hergarok 19. 8. 2012 23:12

Pěkně napsáno... :tleskani
To tvrzení o lampovém zvuku není blbost, diskrétní konstrukce tím často "trpí".
Audigy 2ZS => ZERO DAC => Amarok^2 => DIY elektrostaty || V hifi jde změřit vše mimo naivity a diletantství.
Fóra po celém světě zamořují ti, jenž mají problém psát srozumitelný text a pochopit psaný text. WTF ?!?!?
Hergarok
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar


  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Autor

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník