od EKKAR 26. 11. 2010 22:17
Podívej - jestli umíš trochu bastlit, najdi si na netu datasheet obvodu 78S12 nebo 78T12 - jsou to výkonnější varianty klasického 1A stabilizátoru. 78Sxx vydrží odběr 2A, 78Txx dokonce 3A proudu - BEZPODMÍNEČNĚ vyžadují chladič. Přes tenhle stabec v pohodě uživíš rádio, které nepojede svými výstupy do reprobeden, ale bude sloužit jen jako zdroj nf signálu - včetně CD mechaniky, která v okamžiku roztáčení disku bere odhadem 1,5-2A (krátkodobě). A ten zesilovač včetně zesilovače pro subwoofer prostě koupíš nebo postavíš (necháš si postavit) ve variantě určené přímo pro napájení 24V sítí kamiónu.
Uvědom si - pokud postavíš spínaný snižovací stabilizátor, hrozí Ti rušení jeho spínacím kmitočtem. Když se budeš snažit vyhnout se rušení použitím lineárního stabilíku, při poměru vstupního a výstupního napětí 24V:12V na každý watt, který odebereš do zátěže, musíš další stejně velký watt vyzářit v podobě ztrátového tepla do okolí.
Teď trochu čísel, pro názornost jen tak nahozených "na kulato" - aby se to snadno počítalo. Vyjdeme z předpokladu, že pro (například) 10W zesilovač, který ve skutečnosti z reproduktorů vyzáří méně než 1W mechanické energie, kvůli účinnosti samotného zesilovače (asi 65% - skutečný údaj!) spotřebuješ asi 15W ze stabilizátoru (nebo z jedné 12V baterie) - a při napájení ze 24V přes stabec na 12V dalších 15W vyhodíš do prostoru jen tou stabilizací... Neboli na akustický výkon méně jak 1W spotřebuješ z 24voltových baterek "kocoura" asi 30W každou sekundu - neboli z nich bude odběr v řádu zhruba 1,3A... Kdežto pokud bude zesilovač přímo na 24V, při deklarovaném výkonu 10W a účinnosti cca 65% bude brát jen polovičku - tedy cca 15W - což už je údaj hodný zamyšlení, jestli se ta investice do zapojení pracujícího přímo s vyšším palubním napětím nakonec nevyplatí daleko víc... Uvědom si - každý watt odebraný z baterek se do nich dostal tak, že se musel vzít z alternátoru a ten si ho zase ucucnul přes kliku, ojnice, písty a vstřikovače z nádrže. Wattík k wattíku a ročně jsou to desítky litrů, které bys buď nemusel platit, nebo bys na ně najel další kilometry... Moje finální rada tedy zní: POPŘEMEJŠLEJ...
je mi tady z toho na blití.