Hifi do auta

Autorádia, reproduktory, zesilovače

Moderátor: Moderátoři AVMania.cz

Odeslat příspěvekod Otakar18 16. 7. 2010 18:07

Zdravim a přeju dobrý den. Potřeboval bych prosím poradit. Chci si pořídit poprvé do auta kvalitnější audio na přehrávání CD. Může někdo poradit něco solidnějšího co už má zvuk a také nějaké to repro, hlavně watáž, kolik. Taky se to musí pořádně někdy osolit tak a aby to hrálo a né drnčelo :-) . Za případnou odpověd předem děkuji, čau.
Otakar18
Junior

Odeslat příspěvekod EKKAR 16. 7. 2010 18:24

Po zkušenostech s přehrávači CD v autě bych raději volil přehrávač s paměťovým médiem v pevné fázi - tedy player, který umí pracovat s USB "klíčem" a s datovým formátem mp3 v nejvyšším bitrate nebo s dalšími, méně ztrátovými formáty (Ogg Vorbis apod) - cédéčko bude vždycky v autě trpět nárazy a vibracemi, takže minimálně bude "skákat".
Jinak neudáváš, kolik na "to" máš nebo kolik do "toho" chceš vrazit, což je dost určující pro další rady. Zbývá otázka výkonu - už před cca 20 lety Pavel Dudek doporučoval s ohledem na hlukové pozadí v automobilu volit výkonovou třídu v řádu 50-100W na kanál, aby bylo dost "prostoru" pro použitelný poslech i pro případné výkonové špičky. Sice dnešní automobily jsou v interiéru poměrně tiché, ale neuvádíš ani to - do jakého auta svou ozvučovací sadu zamýšlíš. Takže se trochu polepši a polož na stůl víc informací o tom, co máš, co chceš a co si myslíš, že bys mohl splnit.
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod Otakar18 16. 7. 2010 18:34

Takže auto Fabia a kolik do toho vrazit peněz, no, to je otázka, chtěl bych kvalitu přece jenom a vůbec se nevyznám, taky to repro nevím jak, jestli nějaké zabudované repráky do dveří, anebo bedýnky, prostě fakt nevim :-). Takhle, dá se něco slušnějšího koupit za 10 000 kč? A ještě bych teda potřeboval aby se to dalo vyjmout z auta, kvůli zlodějům, ale to pujde zřejmě asi jen ten přehrávač.:-)
Otakar18
Junior

Odeslat příspěvekod EKKAR 16. 7. 2010 19:00

Jestli je to "haťapka", tak je i těch 10 000 docela dost, protože vnitřní hluk z trojhrnce je velmi nelibej a rušivej. Je tam trochu problém s umístěním repro do dveří, nejde tam jen tak ledajaké - mám takový dojem, že je to omezené na 165mm v průměru - jinak bys musel předělávat ty vnitřní konzoly ve dveřích, navíc repra musejí být dost nízká - za nimi jezdí stahovací sklo, kterému nesmějí překážet. Máš v tom autě nějakou přípravu, nebo originální rádio?
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod Otakar18 16. 7. 2010 19:04

No, já to auto budu teprve kupovat, takže se jaksi předem informuju a začínám se poohlížet. Měl jsem v úmyslu kupovat Volswagen polo, ale byl jsem přemluven na tu Fabii.
Otakar18
Junior

Odeslat příspěvekod EKKAR 16. 7. 2010 20:41

Pak se vyhni haťapkám a jdi do dehtu 1,9 nebo do benzínu 1,4 bo 1,6 - ale trojhrnce neber... Jestli new Fábuli II, tak je víceméně jedno, jestli 1,2TSi nebo dehet 1,4/1,6TDi - ale ty nejmenší benzíny mají ještě dětský nemoci... Mimoto ty vyšší kubatury už nějaký to audio na palubě většinou mají, kdežto trojhrnce bývají "socka", tak o tom přemýšlej i z tohohle hlediska...
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod Otakar18 17. 7. 2010 06:41

Takže nejdřív to auto, musim se poinformovat tedy, zatim dík. :-)
Otakar18
Junior

Odeslat příspěvekod Odar 17. 7. 2010 14:31

Kedysi, ked som kupil svoje prve ojazdene auto, tiez som tam chcel vymenit bedne a slahnut do kufra subac. Kvoli financiam som sa k tomu nedostal a uz ked aj financie boli, zhodnotil som, ze su to vyhodene peniaze. Na to, aby som v kare nezaspal bohate staci, to co tam je a na seriozne pocuvanie hudby mam doma zostavu.
O CD ale neuvazuj - kup si radio, co ma USB vstup a mas to bez problemov.
Odar
Trvalý BAN

Odeslat příspěvekod EKKAR 17. 7. 2010 16:15

Mou první investicí do autoozvučení byla vestavba stereofonní sady do Š120 - kde původně byl jen 1 monofonní reprák pod palubní deskou u kolen spolujezdce. Pokračovalo to zástavbou dalšího páru do zadního plata - ten falešný kufr pod ním nádherně basoval. Zešilovač jsem stavěl sám - tenkrát shánět TDA1562Q bylo pro vraha...
Pak jsem šáde poslal dál a koupil Formana - tam se to opakovalo s tím rozdílem, že už přední repra měl - a dobrá, vývozní sadu od Modrobodu, takže jsem jen doplnil zadek á la Feli - tedy nikoliv do plata, ale do těch rampiček po stranách nad podběhy. Díky dobrým koncům v rádiu s CD Panasonic jsem neměl výkonové problémy, v autě taky neposlouchám na požitek, ale jako rozptýlení dlouhé chvíle a prostředek proti usnutí na dlouhé cestě, takže MNĚ to postačovalo. To rádio jsem naopak musel kupovat - původního Modroboďáka si někdo přivlastnil a já Ferdu získal jen s dírou s trčící hrstí kabeláže v palubovce - takže montáž ISO adaptéru, montáž rádia a zadních reper i úprava instalace na vypínání rádia při vyndání klíče ze spínačky, to všecko jsem si musel dělat sám. Servisáci na dotaz, jestli jsou schopní zajistit, aby se rádio vypnulo AŽ po vyjmutí klíče a ne už po vypnutí zapalování jen kroutili hlavama - že prý u Formana to nikdy nešlo. Mně stačilo jedno odpoledne, aby to možné bylo - stačily dva tranzistory a relátko a použít vývod ze spínačky, který byl u Formana původně určený pro aktivaci alarmu a imobilizéru při opuštění auta... A chodí to dodneška - tatík si to pochvaluje, že to v autě nikdy neměl, aby se zapínalo už při odemknutí volantu a vypínalo až s vytažením klíče - a aby se to nerušilo zapalováním - bodejť, když napájení jde přímo od baterky...
No a teď se šetří korunky a sbírají informace, aby se dalo zase něco ubastlit, neb rodinka se nám před půl rokem rozrostla o další plechově čtyřkolový přírůstek a samozřejmě, sériová výbava na pytel...
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod All 18. 7. 2010 08:53

Je tu dost zavádějících informací i mýtů. Přál bych vám, hifíci, slyšet opravdu hrající auto. Dovolím si tvrdit, že většina registrovaných nemá takový zvuk ani doma. Jediné co považuju za sporné je to, že kvůli soustředění se na řízení vozidla není zážitek z poslechu "plnohodnotný" a nemá s tím co dělat ani hluk od motoru ani aerodynamický hluk při obtoku vzduchu. Při použití správné technologie a výběru vhodných komponent lze dosáhnout audiofilního poslechu i v autech. Nestojí to malé peníze ale to nestojí ani doma. Bohužel spousta home hifíků se na auto hifíky dívá skrz prsty a naopak. Znám lidi, kteří tráví v autech deset i víc hodin denně a ti už pak doma na poslech nemají ani čas ani náladu a slušný zvuk chtějí. Zkusme to tak, že pro oba způsoby poslechu najdem argumenty pro i proti a zkusme respektovat přání jednotlivců. Přitom si o autohifi nebo home hifi můžeme myslet cokoliv chceme.
Ve svých autech mám různá CD autorádia víc než deset let. Za tuhletu dobu mi CD přeskočilo možná 5x. Na tohle moderní rádia netrpí a není třeba se toho bát i když souhlasím, že použití USB je velmi vhodné a užitečné.
Ale konkrétně. U Fabky jsou tři základní problémy. Prvním je nekompatibilita koncernem montovaného ISO konektoru s Euro ISO. Je to ale ptákovina obnášející přepojení jednoho drátu. Druhá věc je to, že rámeček k autorádiu je ve Fabce lehce menší než je Euro DIN a je třeba ho vyměnit (určitě ve starší verzi, ve dvojce si nejsem jist). Tady je třeba investice kolem dvou stovek za jiný rámeček. Posledním zádrhelem jsou montážní možnosti auta. U Fabie se vejdou reproduktory o průměru 165 mm což je standard. Trochu potíž je s montážní hloubkou. Tady je třeba vybírat reproduktory o max. montážní hloubce 60 mm. I na tuto možnost výrobci myslí a tak není až tak velký problém koupit reproduktory o uvedeném průměru a hloubce. Dál je všechno o penězích a je možné postavit systém za několik kaček stejně jako za několik set tisíc.
V rámci uvedeného zadání bych doporučil vybrat vhodné rádio JVC, která podle mých zkušeností (deset let praxe s autohifi) mají velmi dobrý poměr cena vs. kvalita (výbava). V zadané cenové kategorii bych viděl rádio někde na úrovni KD-R412, která disponuje jak USB slotem tak i pro základní audiosystém dostatkem přípojných míst a jde koupit kolem 2300,- Kč. Je ale víc použitelných. V poslední době se dost zlepšil Kenwood a dlouhodobě mají vysoký standard rádia Alpine, Clarion, Pioneer aniž bych se pokoušel sestavit jakékoliv pořadí.
Reproduktory bych volil Axton AC26ES s montážní hloubkou 50 mm. Zadní reproduktory bych já osobně neřešil vůbec (jen otravují zvuk na předních sedadlech) snad jen pro děti vzadu co nejlevnějí šumítka, která bych při vlastním poslechu stejně potlačil Faderem. Celé bych to doplnil malým aktivním subwooferem. Např. Axton AB20 (http://autoaudio.wsc.cz/Boxes/fr0.html). Dohromady s vhodnou kabeláží a příslušenstvím (tlumící materiály...atd.) při vlastnoruční montáži bych to všechno viděl někde mezi 10500,- až 11500,- Kč. Za tenhle zvuk dám ruku do ohně. Ne, není to nic audiofilního ale hraje to velmi slušně a můžu to předvést u kamaráda ve Sprinteru. Možností na trhu je celé hejno a jde jen o to vybrat si to nejvhodnější nebo podle toho který obchodík je ukecanější. Já nastínil jen jednu z mnoha možností. Volba komponent je na tazateli. Myslím ale, že koncepčně to lépe v zadané cenové kategorii vymyslet nejde. Jistě můžeme požít udělátory jako externí zesilovače nejrůznější cenové i kvalitativní kategorie, prvky pro stabilizaci napájení, plynové nebo gelové baterie, externí DSP procesory, stříbřené, stříbrné nebo uhlíkové kabely, převodníky signálu atd. To už ale nejde do desítky.
DVD Pioneer DV-410V, CD CA Azur 340 C, Amp CA Azur 640A v2, repro Klipsch RB-81.
PC, DAC+HeadAmp Zero Tianyun 09 Version (OPA 627 + USB), sluchátka Audio Technika ATH-AD900, repro Focal XS Book.
All
Junior

Odeslat příspěvekod EKKAR 18. 7. 2010 10:13

All - myslím, že mýty a omyly šíříš i Ty - do Fóbije (i Roomstera a F II) se do dveří vejdou repra s montážní výškou až 67mm (kvůli spouštěcím sklům v oknech, kdo se odhodlá vzdát stahovacích oken, může jít do vyšších košů).
Přehozené kontakty 15 a 30 (žlutý x červený) na ISO nemá jen Fóbija, ale všecky škodárny už od doby Fávo-Felicie (dřívější typy ISO konektor nedostávaly - a když, tak jen na spešl objednávku) - proč, je otázka do jiné diskuse. Ale já sám osobně jsem to přehazoval už tolika lidem, že můžu s čistým štítem tvrdit že je to ve všech typech.
Jako daleko horší problém bych viděl, že kabeláž u škodáren má 2 verze - jedna je určená čistě pro originální značkové rádio, vyráběné výhradně pro Škoda-Auto - a tato varianta nemá ISO, veškeré spoje jsou realizované spešl konektorem, ve kterém je i CAN-bus pro komunikaci s palubním počítačem, imobilizérem atd. Druhá verze má z tohoto svazku vytvořenou odbočku zakončenou standartním ISO konektorem - do auta s touto verzí pak není nutné shánět přechodku. V obou případech je ale nutné při instalaci jakéhokoliv jiného než značkového rádia vyřešit otázku napájení předzesilovače v patě antény. Bez toho napájení je rádio víceméně hluché. Přitom sehnat informaci o tom, co vlastně v autě je, jestli kabeláž s ISO nebo bez, znamená minimálně návštěvu značkového servisu a zaplatit si za vyndání značkového rádia z palubovky - a kdo chce instalovat jiné, musí si koupit jiný panel a jiný "šuplík", který navíc kvůli odlišným designům palubních desek je do každého typu jiný - navíc letos přišly do výroby face-lifty Fóbije i Rooma, které mají opět změněné tvary... Za ty plastové díly, přechodku CAN-ISO a napájecí výhybku k anténě si značkové servisy řeknou částku překračující 1000CZK (osobní zkušenost) - v neznačkových majitel auta často neuspěje, protože potřebné "klíče" k vyjímání značkových rádií z palubovek dostává pouze značková síť... Obecně se dá říct, že v oblasti autoozvučení je málo značek, které házejí svým zákazníkům tolik a takových klacků pod nohy, jako koncern VW.
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod All 18. 7. 2010 10:41

Nelze než s většinou souhlasit. Trvám ovšem na tom, že do FI nedostaneš hlubší repráky než 60 mm a to i proto, že hlubší byť jen o 2mm vyžadují posun krycí mřížky nahoru a v návaznosti na to nepohneš klikou stahování okna. Pokud se pokusíš udělat kvalitní uložení středobasu nedostaneš 67 mm ani do Roomstera ani do Fabky II. Nepovažoval jsem za důležité informovat o rozdílném zapojení ISO konektoru u všech embéček neboť se tu hovoří o Fabii. Pohříchu jsem zapoměl na napájení antény. Ostatní je ale snad přece jen úplné včetně rámečků k autorádiu o rozměru 1 DIN.
Pokud jde o poskytnutí informací značkovým servisem setkal jsem se výhradně s neochotou a dokonce i s tvrzením (sedíš pevně?) že zákazník, který si sám vymění rádio za nekoncernové přijde nejen o záruku v plném rozsahu ale zaplatí i pokutu (!!!) v rozmezí 2000,- až 3000,- podle rozsahu zásahu. Tohle snad nepotřebuje komentář. Setkal jsem se také s tím, že značkový servis odborně zapojil rádio, které vzápětí vyhořelo. Šlo tenkrát o rádio za víc než 25000,- kaček a následný posudek soudního znalce byl naprosto jednoznačný. Servis šel tenkrát se zákazníkem do sporu, protože bezmezně věřil svým mechanikům a tvrdil, že se jednalo o výrobní vadu. Kvality embéčkových servisů a jejich ochotu bych raději nekomentoval. Osobní zkušenosti mám horší než tragické. Možná jsem ale měl jen smůlu na lidi. Většina známých si nestěžuje. Každopádně tady jde spíš o levný systém pro tazatele než o embéčkové servisy a pokud půjde o nové auto je na každém aby si rozmyslel co všechno je ochoten podstoupit.
DVD Pioneer DV-410V, CD CA Azur 340 C, Amp CA Azur 640A v2, repro Klipsch RB-81.
PC, DAC+HeadAmp Zero Tianyun 09 Version (OPA 627 + USB), sluchátka Audio Technika ATH-AD900, repro Focal XS Book.
All
Junior

Odeslat příspěvekod EKKAR 18. 7. 2010 11:44

All píše:...do FI nedostaneš hlubší repráky než 60 mm a to i proto, že hlubší byť jen o 2mm vyžadují posun krycí mřížky nahoru a v návaznosti na to nepohneš klikou stahování okna...

Sorry, pokud to myslíš takhle - já bral v úvahu aspoň minimální komfort, který zahrnuje aspoň přední okna "v elektrice".

Jinak zatím se nám tady rozvíjí diskuse na téma auto, i když Otakar18 jako původní tazatel dosud nespecifikoval, do čeho "by chtěl jít" - ono se to samozřejmě bude dost lišit případ od případu. Jiné to bude v momentě, kdy se bude řešit ozvučení FI staré několik let a se 100-150 tisíci na tachometru a v okamžiku, kdy se řeší montáž do nové FII, která byla před týdnem vyvezena z fabriky... Jinak obecně se za bernou minci přijímá jednoduché pravidlo - cena ozvučení by neměla u běžného auta překračovat 10% jeho pořizovací ceny a pokládá se tedy za nesmysl kupovat do nového auta za "čtvrt míče" ozvučení za 5000 stejně jako do káry za 80 000 instalovat audiosystém za 20 "papírů"...
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod All 18. 7. 2010 13:49

El. stahování oken u FI mi nepřipadlo jako minimální komfort ale jako příplatková výbava. Ale máš pravdu. Specifikovat cokoliv se dá až podle vybraného auta.
O zbytku bych si dovolil diskutovat. Znám kluka co koupil Staršího Civica za nějakých cca 60.000,- Kč, za cca 150.000,- ho zrestauroval a za dalších cca 200.000,- kaček ozvučil. Dnes je to auto designová i zvuková libovka. Je ten člověk magor nebo má prostě drahého koníčka?
Jiný příklad. Opravdu bych ti přál slyšet co umí Focal Berylium v aktivním zapojení na zesících Brax poháněné stařičkým devítkovým Clarionem.
Ono to celé bude spíš o tom gustu a dišputátu. Žádný peníz utracený pro radost nepovažuju za nepřiměřeně velký nebo vyhozený. Z tohoto pohledu je poučka o poměru ceny auta a audio systému jen obecnou poučkou pro lidi bez zájmu. Pak ovšem stačí jakékoliv OEM sračky z autosalonu. Koneckonců proč si lidi z tohoto fóra kupují různé BD, SE nebo Japan Remastered, honí Chesky a Telarc v cenách několikanásobně vyšších než je běžná komerce když 128 kbps zadarmo z Netu taky hraje? Proč někomu stačí Olpran z Baumaxu a někdo potřebuje jednonohý Cannondale. Někomu stačí All in One systém od Hyundaie a někdo potřebuje B&W, McIntosh, Electrocompainet ... To je asi o tom gustu.
DVD Pioneer DV-410V, CD CA Azur 340 C, Amp CA Azur 640A v2, repro Klipsch RB-81.
PC, DAC+HeadAmp Zero Tianyun 09 Version (OPA 627 + USB), sluchátka Audio Technika ATH-AD900, repro Focal XS Book.
All
Junior

Odeslat příspěvekod Otakar18 18. 7. 2010 16:09

Pro Ekkara, takže to vypadá na Volkswagen Polo. Zřejmě toto auto, pokud se něco nestane nočekávaného. Něco jsem o tom probral, něco prodiskutoval, něco přečetl a měl by to být tedy benzíňák 1,2 47kw, anebo 1,4. :-)
Otakar18
Junior

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků