IMHO
EQ – Kdy ANOV praxi při zvučení to bez ekvalizéru a pásmových korekcí nejde. Každý sál má jinou akustiku a některé kmitočty takzvaně „sežere“, takže je musíte vytáhnout a jiné jsou zase příliš agresivní, takže je to prostě potřeba srovnat.
Pro domácí použití mají EQ smysl v několika případech.
1) Poctivě změříte za pomoci testovacích signálů místnost a pomocí EQ nastavíte vše tak, aby to bylo správně. (Některé AV přijímače to udělají za vás automaticky.)
2) Máte špatné staré nevyrovnané nahrávky a potřebujete je upravit, tehdy se mi EQ hodil.
3) Levné systémy – má smysl, protože tam nejde o věrnost ale o to, aby to vůbec hrálo. Bez korekcí je to bez basů a výšek. Případně na tom zní jen filmy ale nikoliv hudba. Tehdy se to opět hodí, aby si člověk reprodukci upravil dle vlastního vkusu.
4) Přenosné přehrávače - s levnými sluchátky to bez posílení basů a často i výšek prostě nehraje. Zde opět má EQ smysl.
EQ – Kdy NE1) Při kvalitním reprodukčním řetězci, kvalitní nahrávce a dobré akustice místnosti. Pak není důvod, naopak se do řetězce dostává zbytečný mezičlánek.
2) Kazí to vkus. Lidi navyklí na zvuk upravený pomocí EQ, tj. zvýrazněné výšky a basy, nebo naopak, si zvyknou na nesprávný zvuk, a pak jim nevymluvíte, že to tak nemá znít. V praxi se s tím setkávám u levných věží, které EQ mají. Pokud tito lidé pak povýší (chtějí něco lepšího), tak se jim zvuk může zdát neslaný/nemastný
3) Zbytečně se do toho drbe, i když to není potřeba. Heslo „když to tam je, tak to využiji“ vede k tomu, že ladíte každou nahrávku a desku i když to není třeba. U průměrně kvalitního reprodukčního řetězce si vystačíte s korekcí hloubky/výšky a bohatě to stačí.
4) Laikovi podle mne moc do ruky nepatří, protože neví jak to má znít, ale rádi si s ním hrají. Takže EQ jim zvuk jen kazí.
Takže co?Každý jsme jiný a pokud někdo EQ mermomocí chce, ať ho má a používá. V přenosných přístrojích je stejně a tam pomůže, u normální kvalitní hi-fi aparatury ale podle mne nemá co dělat. Věčný spor na téma – poslouchám bez korekcí, protože chci slyšet, to co zvukový mistr ve studiu – je zajímavý, ale museli byste mít stejnou místnost stejně zařízenou (každá místnost je vlastně takový EQ) a stejný reprodukční řetězec, včetně reproduktorů. Takže vlastně se snažíme tomu správnému zvuku jen co nevíce přiblížit a hlavně chceme, aby se nám to líbilo a poslech jsme si užili – a o to zde jde především (podle mne).
Dodatek: A souhlasím s Ekkarem