Stavba Actidamp mkII

Kabely, převodníky, tunery, mikrofony, gramofony

Moderátor: Moderátoři AVMania.cz

Odeslat příspěvekod misakq 19. 1. 2017 13:49

V tomto vlákně
viewtopic.php?f=1713&t=1256396&start=90&st=0&sk=t&sd=a
se začala rozebírat stavba toho gramofonového předzesilovače.
Myslím že bude lepší to odseknout sem...
Takže shrnuto- mám vyleptanou desku podle:
http://www.teslatron.pjweb.cz/clanek.ph ... o-gramofon
Kdyby měl někdo zájem, poskytnu data pro osvit a vyleptání desky - upravené z teslatronu i do negativu a pouze černobílé - vektorové v PDF ve skutečném rozměru.
Momentálně vytvářím seznam součástek pro objednávku (ten pak také můžu poskytnout) ale narazil jsem na nejasnost - jaké druhy kondenzátorů použít? Elektrolity jsou jasné, ale co ty kostičky? To jsou svitkáče, polyester, nebo co?
Repro: Infinity Kappa 6.2i
Zes: BV Audio PA300SSE
DAC: Gustard A20H
misakq
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod EKKAR 19. 1. 2017 14:35

Jo, svitky - nejlepší je polypropylén (má nejmenší tepelnou "couravost"), ale s polystyrénem, polytereftalátem nebo polyesterem taky chybu neuděláš. Hlavně se vyhni všemu, co používá papír jako dielektrikum - ty courají fest jak šlapky Perlovkou ...
A pokud chceš bejt "jo echt akurátní", kup si od každýho použitýho typu dejme tomu 10 - 20 kousků a pomocí měřáku kapacity si z nich vyber páry hodnotou co nejblíž k sobě. Z každýho páru pak osadíš jeden kus na příslušnou pozici do L kanálu a druhej kus do P kanálu. To samý učuň u odporů. Docílíš tím daleko lepšího souběhu vlastností mezi kanálama, i když třeba od skutečný RIAA křivky se někde odchýlíš o chloupínek víc - ale o STEJNEJ CHLOUPÍNEK V OBOU KANÁLECH. Jo, je to piplačka a spousta "vyhozenejch" součástek, ale "echt hifisti" to jinak nedělají. Ve výrobě v průmyslu si samozřejmě zadavatel zadá přímo u výrobce dodání párovanejch součástek vybíranejch na danou vlastnost (a nejen po dvojicích, ale klidně i po 5 nebo ještě víc kusech s minimální vzájemnou odchylkou).
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod misakq 19. 1. 2017 15:19

Díky...
Tak ty kondy mají mnohem větší toleranci.. Odpory beru všechny s tolerancí 1% tak ty vezmu jen jednou, ale od kondů jsem teda vzal alespoň 2 sady abych to mohl trochu probrat... i když při ceně odporů... nevim .. to 1% stačí ne? :-)
Repro: Infinity Kappa 6.2i
Zes: BV Audio PA300SSE
DAC: Gustard A20H
misakq
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod EKKAR 19. 1. 2017 15:45

Klidně ber lepší, 0,5% nebo i 0,1% tolerance. A jestli si opravdu chceš vyzkoušet to párování, tak fakticky na 2 kondíky (po 1ks do každýho kanálu) jich budeš potřebovat aspoň 10-15ks, abys vybral dvojici co nejblíž k předepsaný hodnotě a s co nejmenším vzájemným rozdílem. Dá se to ještě obejít tím, že třeba místo hodnoty 220nF si na desce uděláš místo pro 4-5 samostatnejch kondíků paralelně spojenejch k sobě a výslednou kapacitu složíš z víc samostatnejch kusů - třeba 2ks po 100nF, 1x 15nF a 1x 4,7nF - když to poskládáš opravdu přesně (z předem proměřenejch kusů), výsledná odchylka bude jen -0,3nF od požadavku 220nF a to je 0,00136% - oproti stavu, kdy jako hodnotu "220nF kondík z krámu" si přineseš kondík s nahodile určenou kapacitou v rozmezí ±5% od určený hodnoty - neboli skutečná kapacita se může pohybovat od 220nF x 0,95 (= 209nF) až po 220nF x 1,05 (= 231nF). Když se ti pak takhle "sejdou" odchylky z opačnejch konců tolerančního pásma, máš tam rozdíl v kapacitě 10% - a to už je FŮŮŮŮJ ....
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod misakq 19. 1. 2017 17:06

Mno, tak jsem jim napsal o co nejpřesnější tolerance a asi na to kašlu... Tolik kusů kuli tomu kupovat nebudu... Jak velký vliv to může mít?
Ještě bych je mohl zkusit, jestli bych to nemohl přímo tam proměřit, ale o tom dost pochybuji :-D

Jo a teď koukám, že na teslatronu píše borec v diskuzi:
ve schematu jsou dvě chyby. Dioda D304 ve zdroji je opačně. Druhá, ta závažnější chyba je, že na střed trimrů P1 a P201 je přivedené kladné napětí. Zprávné zapojeni viz. http://www.alldatasheet.com/ způsobí ,že na výstupu místo pár milivoltů naměříte cca +14V. Je nutno provést opravu na tištáku a prívést na strěd trimrů záporné napětí.
Repro: Infinity Kappa 6.2i
Zes: BV Audio PA300SSE
DAC: Gustard A20H
misakq
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod EKKAR 19. 1. 2017 18:20

Ty trimry nastavujou kompenzaci napěťovýho driftu operáků. Na desce se to dělá tak, že se přeškrábnou ostrým předmětem (hranou pilníku nebo pilky na kov) nepotřebný spoje ve vhodným místě a kouskem drátu se na ně přivede ze společnýho vedení od zdroje záporná polarita ... To se stává i v lepších rodinách, že se učuní obrazec plošnýho spoje s chybičkama ...
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod misakq 20. 1. 2017 09:36

Jj, jak předělat něco na desce je mi jasné, spíš jsem chtěl potvrzení, že je to pravda, protože zapojení actidampu nemám zrovna v malíku ;-)
Takže chápu to správně, že je totakto (modrá mínus, červená + , zelená správné propojení)
acti_fix.png

Na desce se tedy nemusí ani nic přerušovat, protože cesta přivádějící napětí na střed trimru je svrchu jakoby propojka - nulový R ...Je to tak?
Repro: Infinity Kappa 6.2i
Zes: BV Audio PA300SSE
DAC: Gustard A20H
misakq
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod EKKAR 20. 1. 2017 11:09

Jo, a dokonce pokud to budeš pájet zespoda ze strany spojů, tak ani nepotřebuješ tu propojku ohejbat, jen ji uděláš o 2mm delší a připájíš ji opatrně na spojovací cestičku se záporným potenciálem, ne na plošku s dírkou ... Tam chybí na samotný desce přídavnej "pad" (pájecí ploška), protože některý operáky potřebujou kladnou kompenzaci a jiný zápornou (různý značky a typy) - pokud by tam na těch napájecích "šínách" byly po obou stranách plošky hned vedle sebe, dalo by se jednoduše jen záměnou propojky zvolit, jakou polaritou se bude danej operák kompenzovat ...
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod misakq 20. 1. 2017 11:49

Jo, to už udělám tak, aby to vypadlo líp :-)
Jinak tedy na podkladech opraveno... pro příště a pro ostatní :-)
správně? Nezávislá kontrola je potřeba :-))
acti_fix_apl.png
Repro: Infinity Kappa 6.2i
Zes: BV Audio PA300SSE
DAC: Gustard A20H
misakq
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod EKKAR 20. 1. 2017 15:35

Teď, pro tenhle typ OZ je to správně. Ale pokud tam někdo bude chtít použít OZ s "kladnou kompenzací" (a že se i takový vyrábějí, ono to záleží na technologii, jakou je ten čip vyrobenej), tak zase bude nadávat, že tam je chyba. Tys tu plošku s dírkou přemístil na "druhou sběrnici" - měls ji tam nechat a jen udělat ještě jednu další. Pak bude pro každýho stavitele možná volba polarity kompenzačního napětí podle zvolenýho typu operáku jen tím, jak dlouhou propojku tam zapájí ...
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod misakq 20. 1. 2017 15:43

No tak to samozřejmě není problém upravit. Máš o to zájem?
Repro: Infinity Kappa 6.2i
Zes: BV Audio PA300SSE
DAC: Gustard A20H
misakq
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod EKKAR 20. 1. 2017 17:11

Copak já - ale počkej, až to postavíš a pak sem dáš svoje hodnocení... A hlavně - kdybys na to měl dost času, určitě se najde dost zájemců i o postavenej hotovej preamp ...
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod misakq 21. 1. 2017 21:21

To zní, jako by sis byl jistej, že mě výsledek nadchne - to mě dělá naděje, že skutešně jo, tak to se teda těším :-)
Jo, tak uvidíme jak bude času i zájemců ;-)
Repro: Infinity Kappa 6.2i
Zes: BV Audio PA300SSE
DAC: Gustard A20H
misakq
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod EKKAR 22. 1. 2017 01:05

No, pokud neodflákneš výběr a párování součástek na příslušný pozice (jak jsem psal předtím - vždycky vybrat co nejshodnější pár a ten pak osadit na stejnou pozici v obou kanálech), tak si tím tvým WOW! docela dost jistej jsem ... Nezapomeň po kontrole pájení a prvním zapnutí s omezením proudu (neměl by brát víc jak 40-60mA !!! jak bere víc, je někde chyba!!!) nechat celek aspoň půl hodiny zapnutej prohřát a pak donastavit trimrem co nejmenší stejnosměrný napětí na výstupu. Občas to chce to doladění zopakovat několikrát s odstupem 5-10 minut. Ale pak se máš na co těšit. To je právě na týhle konstrukci to nejlepší - je to malý, sporý, má to jen 3 operáky na každej kanál - ale až to zapneš a pustíš do uší ...

Jako kluk si pamatuju situaci, když na trati světovejch rally vyjela Lancia Stratos. Maličký lehoučký autíčko doslova "ušitý" jako stíhačka kolem kokpitu pro 2 chlapy a motoru Ferrari - prdítko. Ale když se rozjelo, najednou to prdítko vycenilo tesáky a bylo z něj ku*evsky nabušený prdítko - dokud se neobjevily "quattra" a další speciály 4x4 skupiny B, Stratosek kraloval. Podobnou díru do světa jako makarónům se Stratosem se povedlo udělat až žabožroutům s o generaci mladším Peugeotem 205 T16 - ale zase jen do momentu, než jim ho FIA změnou propozic zakázala ...

Ty první momenty, kdy se obě zmíněný auta s vytím motoru vyřítily od startu na eRZetu jak krysa s hořící pr.delí, tak to bude nachlup stejný, až si poprvé pustíš Actidamp - s tím rozdílem, že tobě ho žádná FIA následně nezakáže ...
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod misakq 22. 1. 2017 12:41

Tak pokusím se nic neodfláknout, nehodlám nikam spěchat.. hezky v klidu a pořádně. 40-60mA na kanál ne? Takže celkem ne přes 120mA...
To stejnosměrný napětí na výstupu stačí normálně měřit multimetrem a kroutit trimrem jo?

Tak moji Lancii teda nikdo zakazovat nebude :-D
Repro: Infinity Kappa 6.2i
Zes: BV Audio PA300SSE
DAC: Gustard A20H
misakq
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod EKKAR 22. 1. 2017 19:05

Ne přes 120mA. Ten odběr 40-60mA je NA OBA KANÁLY.
A to nastavení je hodně citlivý, žádný velký kroucení nečekej - musíš pootáčet citlivě a po maličkejch kouskách. Ale dá se to naštelovat i pod hodnotu ±1mV neboli ±0,001V stálýho stejnosměrnýho napětí na výstupu.
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod misakq 27. 1. 2017 15:25

Tak už se to blíží...
dneska dorazili součástky. Chtěl jsem značkové integráče, tak jim to trvalo týden než je naskladnili.
Takže NE5534P jsou Texas Instruments, a LF411 jsou National Semiconductor. Nevim, snad je to vyhovující.
20170127_141458.jpg
Repro: Infinity Kappa 6.2i
Zes: BV Audio PA300SSE
DAC: Gustard A20H
misakq
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod misakq 2. 2. 2017 18:44

Tak mám napůl osazeno... akorát kondy C6 a C206 mám poloviční rozteč než bylo v návrhu. Osazeno v pohodě.. jen si říkám, jestli je něco blbě, nebo jen doba pokročila a jsou menší..
A jak vybírám stejné kapacity v párech.. co je důležitější.. být blíže kapacitě dle schématu nebo spíše blíže vzájemné kapacity v páru?
Diodu D304 jsem teda osadil opačně než je v podkladech...
A zítra snad na chvíli pokračovačka.
Repro: Infinity Kappa 6.2i
Zes: BV Audio PA300SSE
DAC: Gustard A20H
misakq
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod EKKAR 2. 2. 2017 23:20

Příklad - máš v plánku v každým kanálu 3 kondíky 220nF. Pozice C101, C2102 a C103 v jednom kanálu, C201, C202 a C203 ve druhým - číslo na pozici jednotek musí označovat stejnou pozici ve schématu. Celkem teda potřebuješ 6 kousků.

No a včil jak to spácháš.

Koupil si jich kvůli výběru 10 a máš hodnoty (přesně změřený v nanofaradech) 210, 215, 3x217, 219, 2x220, 222 a 225. Jeden pár už máš "hotovej" - to jsou ty dva kousky s přesným nominálem. Vezmeš se a jeden osadíš na pozici (například) C101, druhej na C201. Důležitý je, aby ta pozice byla v obou kanálech stejná - například RC člen v kolektoru vstupního tranzistoru, ne každej kondík někde jinde.

Další nejbližší hodnota je ten 219nF, ale "je sám" - potřebuješ k němu další kus. V tenhle moment máš dvě možnosti - buď jako druhej vezmeš ten kousek 222nF a paralelně k tomu 219nF připojíš maličkej keramickej kondíček 2,7nF (budeš mít teoreticky 221,7nF) nebo 3,3nF (teoreticky součet kapacit 222,3nF) - obojí je jen o 0,3nF "vedle od parťáka", anebo využiješ jeden kus z trojice 217nF a paralelně k němu připojíš kondík 1,8nF nebo 2,2nF - tím se dostaneš do těsnýho okolí 219nF (zase ±0,2nF). Ty malý už nemusíš vyměřovat, odchylky i ±10% od jejich kapacity nezpůsobí kvůli malý výchozí hodnotě žádnou vyšší odchylku od výsledný složený kapacity. Takhle složenou dvojici osadíš na pozici (například) C102 a C202 - zase jako ty předchozí.

A jako třetí pár vezmeš dva z tý původně vyměřený trojice 217nF - a buď je použiješ tak jak jsou na poslední pozici v každým kanále (odchylka kapacity bude asi 1,4% do mínusu), nebo ke každýmu z nich připojíš paralelně malou keramiku 2,7nF nebo 3,3nF - výsledná kapacita bude buď 219,7nF (-0,1% odchylka) nebo 220,3nF (odchylka +0,13%).

Takhle se "laboruje" s kapacitama i s odporama hlavně ve zpětný vazbě nebo v kompenzačních RC článkách v cestě signálu = tam, kde ovlivňujou přímo svojí hodnotou kapacity rezonanční kmitočet a tím i přenosovou cháru. S kondenzátorama určenýma jako blokovací (= většinou jsou jedním koncem na společným vodiči a ve schématu fungujou v drtivý většině jako zkraty pro vf složku v napájecích vodičích, nebo jsou paralelně k odporu v emitoru tranzistoru a podobně) se tolik trápit nemusíš, u nich je tolerance i ±20% snesitelná. U těch vyměřovanejch a kritickejch hodnot je důležitější, aby na stejný pozici v obou kanálech byla co nejmenší odchylka mezi kusama v páru, než odchylka mezi pozicema v jednom kanálu - i když tam je taky důležitá shoda, tak ale je míň slyšet taková odchylka, která je v obou kanálech stejná, i když může bejt v absolutním měřítku větší od normy = není to tolik slyšet, když oba kanály hrajou stejně "šišatě", ale není mezi nima rozdíl proti tomu, když jeden kanál hraje ideálně "podle cháry" a druhej se od něj v jednom detailu odlišuje. V prvním případě totiž rozdíl poznáš až při srovnání s jiným zesilovačem - v tom druhým máš ten rozdíl "na talíři furt".

Když to převedu do hypotetickýho schématu popsanýho vejš, tak je důležitější, aby se mezi sebou víc shodovaly tyhle páry: C101 s C201; C102 s C202 a C103 s C203, než aby se přesně shodovaly kondíky příslušný jednomu kanálu = C101, C102 a C103 spolu mezi sebou.
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod misakq 3. 4. 2017 08:16

nazdárek po dlouhé době...
nějako jsem teď na bastlení neměl vůbec čas, ale konečně mám osazeno.
20170403_075350.jpg

zkoušel jsem zatím připojit actidamp na symetrické stejnosměrné napájení, normálně před můstek (počítám, že si pak vezme co potřebuje, jen napájení půjde jen přes 2 diody můstku) odběr bez osazených operáků ukazuje diametral 0,1A (2x) což je asi ok, tak bych připojil na trafo a měřil dál... Ale zatim mám jen trafo, které má pouze 24 AC a nemá vyvedený střed trafa, to je asi nepoužitelné co...
Repro: Infinity Kappa 6.2i
Zes: BV Audio PA300SSE
DAC: Gustard A20H
misakq
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod EKKAR 3. 4. 2017 20:20

Když nebudeš mít vyvedenej střed trafa, fungovat to bude - protože ty dva elektrolytický "hrnce" hned za můstkem vytvoří virtuální zem, která umožní funkci zapojení - ale plný uzavření všech proudovejch cest i pro brum a signál umožní jedině ten střed trafa, nebo takový trochu speciální zapojení s výkonovým operákem (použitelnej je třeba TDA2030, L165 a podobný švábi, při úpravě zapojení na externí trandy jako koncovým stupněm pak vyhoví v podstatě libovolnej operák). Trafo s vyvedeným středem samozřejmě koupíš, ale pokud bys chtěl to zapojení pro "umělou zem", můžu posloužit.
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod misakq 8. 4. 2017 11:27

Nějako se mi nezdály napětí na paticích OZ LF411 a zjistil jsem,že původní návrh je v pořádku pro http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lf411-n.pdf
Takže ty propojky jdu odletovat a osadit to těmi dle původního návrhu. Takhle jsem měl na napájecí bráně 0V (2x +16V)

-- 8. 4. 2017 11:59 --

Jak je to tedy s napájecím napětím pro ty OZ?
supply.png

Chápu to tak, že napájení +-18V znamená, že mezi piny 4 a 7 bych měl naměřit až dvojnásobek, byť tady píšou Differential Input Voltage +- 30V...
A stejně mi není jasné, když to oživuji s lab. zdrojem s DC výstupem, a místo 24V AC připojím DC, měl bych mu dát teda počítám +- 24V, tzn mezi svorkami zdroje actidampu můžu mít až 48V?
Repro: Infinity Kappa 6.2i
Zes: BV Audio PA300SSE
DAC: Gustard A20H
misakq
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod misakq 8. 4. 2017 12:28

No jo... jsem to celé nějako nedomyslel... přivedené napětí na OZ je v pořádku dle návrhu, ale jasně... ten trimr to chce oddělit od napájení operáku a přivést mu zvlášť zápornou hladinu. Jsem to včera neměl pít :-D
Repro: Infinity Kappa 6.2i
Zes: BV Audio PA300SSE
DAC: Gustard A20H
misakq
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod misakq 8. 4. 2017 13:59

Tak jsem nastavoval minimální DC napětí na výstupu a na jednom kanálu je +- 0mV ale na druhém mi to pořád lítá. I v klidu se hodnoty neustále mění v rozmzmězí -4 - +8mV cca.
Nějaké typy čím by to mohlo být?
Repro: Infinity Kappa 6.2i
Zes: BV Audio PA300SSE
DAC: Gustard A20H
misakq
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod EKKAR 8. 4. 2017 16:46

Za prvé:
"differential input Voltage" - to je rozdílový napětí mezi vstupama. Hodnota 30V znamená, že napětí mezi vstupem invertujícím (-) a non-invertujícím(+) nesmí překročit tuhle hodnotu. Víc prostě nevydrží izolace mezi vstupníma tranzistorama, ať je jakákoliv. Přitom těch 30V u LF411 je nádherná hodnota, starý teslácký MAA501-504 měly U diff max nanejvejš nějakejch 7-8 voltů ... U LF411A (výběrový kusy) je ta hodnota až 38V při napájecím napětí až ±22V = 44V mezi kladným a záporným přívodem.

Za druhý:
když zapojíš trafo s napětím 24V AC na vstup toho usměrňovacího můstku, dostaneš mezi krajníma bodama těch filtračních kondíků napětí 24 x √2 = asi 34V bez započítání úbytku napětí na diodách. Zbytek zapojení tohle napětí rozpůlí, vyvedenej střed sekundáru trafa tomu ještě pomůže - a vznikne napětí cca ±16,5V. Tyhle malý trafa navíc mají naprázdno nebo při malým odběru napětí vyšší, klidně bude na sekundáru i 26 až 28V a tehdy na kondíkách bude až skoro 40V respektive asi 38,5V při zahrnutí úbytku na usměrňovacích diodách - z toho zase polovina je ±19,2 až ±20V. A tam už bys mohl narazit na maximum povolenýho napětí pro danej typ operáků. Víc než 24V AC tam opravdu radši nedávej, hrozí akutní únik pracovního média z operáků a tím i ukončení jejich funkce.

Za třetí:
pokud u LF411 máš mezi vývodama 1 a 5 zapojenej trimr s odporem 10 kiloohm a jeho jezdec máš na záporný svorce napájení, může bejt vada v tom trimru (nedrží jezdec na dráze). Další vadou může bejt rozkmitání struktury - tomu se zabrání zapojením keramickejch kondíků paralelně hned vedle filtračních elektrolytů - a ty samy by měly bejt co nejblíž k samotným operákům.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod misakq 10. 4. 2017 09:20

Aha, jasný, díky za dovysvětlení :-)

Tak jsem zkusil prohodit trimry a tím to nebylo, zkoušel jsem prohodit i ty LF411 a ani tehdy se problém nepřenesl mezi kanály. Zbývají tedy ty kondy.
Které elity myslíš jako filtrační? Jako ty velký 2200uF?
Zbyly mi tu 4 kondy keramický- 2x 10 a 2x 33pF, to je asi málo co?
Repro: Infinity Kappa 6.2i
Zes: BV Audio PA300SSE
DAC: Gustard A20H
misakq
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod misakq 10. 4. 2017 15:09

Tak jsem zjistil, že ve stejných intervalech jako courá napětí na výstupu courá napájení zdrojem ve větvi kde je LM 317, tak může být vadný ten stabec, nebo R co ho nastavuje? R asi těžko co... a ta dioda co tam je, jak má teda být? Mám ji dle rady na diskuzi teslatronu otočenou...
Každopádně na OZtech je napětí 16,06 - 16,16V a periodicky cca po 2 sec se plynule mění v tomto rozsahu...
Repro: Infinity Kappa 6.2i
Zes: BV Audio PA300SSE
DAC: Gustard A20H
misakq
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod EKKAR 10. 4. 2017 16:35

Odpoj Actidampa od zdroje a změř napětí naprázdno. Jestli nekolísá, připoj na výstup několik odporů tak, aby odběr jen z 1 větve (buď jenom z kladný, nebo jenom ze záporný větve) byl cca 10mA, pak to zdvojnásob a nakonec nastav tolik, kolik odebírá sestavenej zesilovač. Tím vlastně nasimuluješ různou zátěž zdroje. Ve všech případech změř napětí, jestli kolísá nebo ne. Na zkoušku můžeš odpojit i tu diodu, kterou jsi nejspíš ke stabilizátorům napojil tak, aby byla v obráceným směru - jenže to se dává tehdy, kdy je na výstupní straně stabilizátoru buď velká kapacita (řádově stovky uF a víc) nebo když tam hrozí připojení nějakýho vnějšího napětí v době, kdy stabec nemá napětí na svým vstupu a hrozí tak jeho proražení zpětným proudem.

Jestli se ti to nechce testovat, kup rovnou novej stabec.

Já osobně ale LM317/337 na stavbu napáječů pro preampy moc nepoužívám, (a LM78xx/79xx už vůbec ne), protože mají poměrně vysokej vlastní šum. Na opravdu náročný aplikace používám bastly - operační zešilovač NE5534 s referencí TL431 a nějakým posilovacím tranzistorem jako výkonovým prvkem. V principu je to totožný zapojení jako integrovanej stabec, ale jsou do něj narvaný součástky už přímo z výroby dělaný s minimálně o 1 řád menším šumovým projevem než mají ty integrovaný stabce.
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod misakq 11. 4. 2017 13:40

Tak jsem vocas :-)
Začal jsem teda měřit napětí, obě větve zvlášť, hezky od začátku, za stabilizátorama vše ok, vše stabilní... tak jsem šel dál a přes 2 tranzistory mi projelzaly jen 3V... na jednom kanálu v záporné části, na druhém v kladné. Tam kde byli v záporné 3V tam to pochopitelně nešlo trimrem správně nastavit.
Příčina je evidentní, prohodil jsem při osazování jeden pár tranzistorů mezi sebou.
Opraveno, na obou výstupech nyní méně než 1mV :-)
Repro: Infinity Kappa 6.2i
Zes: BV Audio PA300SSE
DAC: Gustard A20H
misakq
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod EKKAR 11. 4. 2017 21:09

Nejseš. Jseš maximálně nepozornej nebo zbrklej. Vocas bys byl, kdybys to zblblý zapojení prohlásil za doposud neobjevenou topologii a pojmenoval ji nějakou příšernou zkratkou, například MQQPA (Mišáqův Qualitně Qílící Pre-Amp :mrgreen: :mrgreen: ) a vyrukoval s tím na veřejnost třeba zrovna tady na fóru. A že se v minulosti jeden takovej vyskytoval i tady ...
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod Petulda 11. 4. 2017 21:17

Smarjaaa, neber jmeno Bozi do huby nadarmo... :-D :-) .
Noble Audio Sunrise
Denon DCD-2020
Parasound Halo Integrated
Focal Electra 926
JBL LS 120P
Petulda
Trvalý BAN

Odeslat příspěvekod EKKAR 11. 4. 2017 21:40

Klid. Má těžce namazaný schody a je si toho vědomej. Minulej tejden už byl tak na prášky, že požádal o zrušení účtu na Bastlírně, v čemž mu vyhověno NEBYLO - aby bylo pro budoucno zachováno všecko to množství blábolů, který tam cca od února nasoplil. Schytal tam takovejch "facek" (a jestli zas vystrčí palici zpod toho placáku, pod kterým přebejvá, tak jich schytá 10x tolik), že vzal sám do zaječích a teď planě pyčuje ze svýho Výru a hází špínu na všecky, co se na těch facanech podíleli - mne nevyjímaje ...
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod Petulda 11. 4. 2017 23:17

To je dobře.
Blbý je, že na pitomce neplatí logická argumentace. Protože logická argumentace je korektní - má pravidla, noblesu a strukturu. To všechno blbost postrádá, libuje si v nekorektnosti. Na druhou stranu tím o sobě jednoznačně prozradí, že tahá za slabší konec a její "snaha" je tak plat prdná, jak vidno v mnohých vláknech i tady...

Omlouvám se za OT.

:-)
Noble Audio Sunrise
Denon DCD-2020
Parasound Halo Integrated
Focal Electra 926
JBL LS 120P
Petulda
Trvalý BAN

Odeslat příspěvekod misakq 12. 4. 2017 13:21

Tak mám zase problém :hm Když zapojím actidamp na diametral, je zvuk perfektně čistý... Ale když ho připojím na trafo z gramofonu, leze z něj hrozný brum 50Hz. Vypadá to jako kdyby zdroj actidampu blbě filtroval, nebo já už fakt nevím :-(
Ale zatím to zkouším v bojových podmínkách na aktivních repro genius s line in...

-- 12. 4. 2017 14:21 --

Vůbec nechápu co to dělá, když připojím osciloskop na napájecí hladiny za filtrací je hladká jako dětská *****, ale když připojím jenom jeden pól měřící sondy kamkoliv na desku, vidím 50Hz o dost vysokém napětí. Nemá mít osciliskop vstupy galvanicky oddělené náhodou?
A ještě když jsem se připojoval sondou na C21, výstup zrdroje, zajiskřilo se a zakouřilo z něčeho na desce už při pokusu připojit jednu stranu sondy...
Repro: Infinity Kappa 6.2i
Zes: BV Audio PA300SSE
DAC: Gustard A20H
misakq
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod misakq 12. 4. 2017 14:51

No dobře, dejme tomu že nemůžu měřit něco proti druhému pólu co je ve vzduchu, to jsou kraviny...
ale teda když měřím napájecí hladiny proti středu trafa osciloskopem je vše v pořádku, hladké. Ale na výstupu signálu mám toto:
https://drive.google.com/open?id=0ByiEh ... lh1TUQzY3M
Repro: Infinity Kappa 6.2i
Zes: BV Audio PA300SSE
DAC: Gustard A20H
misakq
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod EKKAR 12. 4. 2017 20:01

NÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉ ..........!!!!!!!!!!
Ten vošklivoškopek to dorazil ... On musí mít z důvodu bezpečnosti spojenou kostru a tím i stínění vstupu s vodičem PE/N v zásuvce a pokud to neměříš na oddělovacím trafem, tak to všecko přes tu zem vyčudíš ...!!!!!! To něvíš, jak se zapojuje oscilo v labáku? Že se na to používá "Místní izolovaná soustava", kdy se od zbytku instalace to měření na stole oddělí oddělovacím trafem????
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod misakq 12. 4. 2017 20:20

Ale - ten osciloskop má galvanicky oddělené vstupy - a ne- nevim. Nikdo mi to nikdá neřekl. Každej si totiž pořád myslí, že je všechno samozřejmý.
Nic méně, nic se neodčoudilo, zes normálně funguje, hraje, (když přestane brumat, možná ho jednou i připojim k svýmu zesu a pak se uvidí, jestli neni něco shnilé) ale bez toho lab. zdroje je absolutně nepoužitelné.

-- 12. 4. 2017 20:33 --

Nebo co já vim, já už nic netvrdim... bylo mi to řečeno, snad ne, že jako jen mezi sebou...
Je to myslim tenhle.
https://www.distrelec.cz/cs/osciloskopy ... oCPz_w_wcB
Repro: Infinity Kappa 6.2i
Zes: BV Audio PA300SSE
DAC: Gustard A20H
misakq
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod EKKAR 12. 4. 2017 22:23

Oscilo musí mít kostru spojenou s PEN v zásuvce - na to je elektrotechnická norma. A bohužel musí mít k tý kostře připojený i stínění vstupů. Dřív se to řešilo i tak, že se v přívodní šňůře ucvaknul žlutozelenej drát, ale to je řešení vysloveně NA PRASÁKA ....
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod misakq 12. 4. 2017 22:37

no dobře...
ale co nějaká rada ohledně toho brumu? Ten tam je a byl a osciloskop s nim nemá co dělat...
Repro: Infinity Kappa 6.2i
Zes: BV Audio PA300SSE
DAC: Gustard A20H
misakq
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod EKKAR 12. 4. 2017 22:46

Ten gramec má určitě nějakou vazbu na síť - neboli vznikla ti tam ZEMNÍ SMYČKA se vším všudy - dej si to do hledání, je toho tady o ní hodně a jinde taky - najde ti to i odkazy. Vypadá to, že budeš muset použít extra tráfko pro Actidamp ...
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod misakq 13. 4. 2017 10:06

tak jsem použil trafo 18V (se zatížením actidampem má 22V AC, na operácích tak je 24V > +-12V, není to málo? Rozhodně je po brumu. Ale je to škoda, že to nejde přes ten gramec... jak to ten Volta dělá? Leda zase vést signálové země zvlášť, od raménka přímo stíněným kebelem 2x pár na preamp a stínění připojit na šasi gramce... ?
Mno... jinak to trafo nemá střed, ale zatím to alespon hraje a zdá se že suprově. Ale doma teprve uslyším jak moc :-) Tak snad se nějaká součástka tím malým zakouřením neodporoučela někam mimo prac. rovinu.
Repro: Infinity Kappa 6.2i
Zes: BV Audio PA300SSE
DAC: Gustard A20H
misakq
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod misakq 13. 4. 2017 14:27

Ufuf.. tak výsledek je na světě.... za chvíli to vyrazím konečně připojit domů...
Takhle to nakonec vypadá:
https://drive.google.com/open?id=0ByiEh ... VFJNUdVTjA
Nakonec jsem teda primár trafa připojil alespoň přes vypínač na gramci, takže se mi zapne a vypne s gramofonem a nemusím požít 2 zásuvky...
Repro: Infinity Kappa 6.2i
Zes: BV Audio PA300SSE
DAC: Gustard A20H
misakq
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod misakq 13. 4. 2017 18:02

Tak Actidamp MkII je na svém místě o<:)
DSC_6766s.jpg

A ano, zvuk rozhodně poskočil kupředu, ale testování sotva začalo...
Ještě si taky musim pohrát s tou vstupní kapacitou. Momentálně nastaveno 220pF (doporučeno je 150 - 300)...
Repro: Infinity Kappa 6.2i
Zes: BV Audio PA300SSE
DAC: Gustard A20H
misakq
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod EKKAR 14. 4. 2017 02:12

Já se furt nemůžu zbavit pocitu, že s tím připojováním k trafu gramce sis tam vyráběl kraťas. Kolik vývodů má to gramcový tráfko a kolik je tam v hlavním usměrňovači diod?
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod misakq 14. 4. 2017 11:43

To tráfko má vývody 3. Střed a +-... a diody 2.
Viz schéma:
https://drive.google.com/open?id=0ByiEh ... HYydW01bkk
Já měl normálně střed na GND preampu a +- na kraje že... střed trafa je v gramci spojenej se stíněním signálu přenosky (signálovou zemí) stejně tak jako jsem to udělal u preampu. Tam jsem teda připojil signálový země ke společné zemi (středu trafa).
Repro: Infinity Kappa 6.2i
Zes: BV Audio PA300SSE
DAC: Gustard A20H
misakq
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod EKKAR 14. 4. 2017 13:45

Někde jsi to musel mít šlusnutý ještě jinam. Ty 2 původní diody jsou jenom JEDNOCESTNÝ usměrnění (každá půlka sekundárního vinutí pracuje v jedný půlvlně, kdy je otevřená příslušná dioda - ve druhý půlvlně vede dioda příslušná ke druhý polovině vinutí a celý se to 50x za vteřinu opakuje = zmenšuje se tím ohřev vodiče), zatímco ty když tam připojíš 4 diodovej můstek, začneš zatěžovat ten sekundár celej v obou půlvlnách. Někde na desce toho Actidampa máš pravděpodobně stínění šlusnutý nejspíš na zápornej pól napájení a proto to při napojení na to originální trafo jde celý do zkratu ...
Já to nemám v ruce, musel bych to vidět na vlastní bulvy, takhle se to těžko popisuje.
Ale jedno z takovejch "trochu lepších" řešení by bylo vyhodit původní dvojici diod (nebo je aspoň odpojit vypájením jednoho vývodu), na trafo napojit jenom zdroj Actidampa - a z kladný větve vytáhnout JEDEN DRÁT na kladnej pól kondenzátoru C1 přes pojistku o dvojnásobku proudový hodnoty pojistek Po1 a Po2 (každou původně teče polovička proudu gramce, jedním drátem by tak tekl proud celej = pojistku by bylo potřeba dimenzovat na součet obou dvou). Původní zápornej pól spojit se středem zdroje Actidampa.
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod misakq 14. 4. 2017 14:46

kdybych měl šlus stínění proti zápornýmu pólu šla by to kytek ta záporná větev zdroje ne?
Navíc jsem si téměř 100% jistej že žádný šlus nikde není, koukali jsme na to i pod mikroskopem, kontrolovali zkraty nebo studeňáky....
Nahradit usměrňovač gramce zdrojem actidampu by nebylo špatný, ale momentálěn to funguje dobře a nemám sílu do toho hrabat zase... možná když se někdy hecnu dát ho dovnitř do gramce.
Co mám actidamp, naopak síťový brum se snížil ale asi díky lepší citlivosti teď mnohem víc slyším motorek :-/
Potřeboval bych ten plech co drží motor v NC 500...
Nemáte někdo tucha kde ho sehnat? Volta nedá, je to chrt, leda ho sám nainstaluje prej...
Repro: Infinity Kappa 6.2i
Zes: BV Audio PA300SSE
DAC: Gustard A20H
misakq
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod misakq 19. 4. 2017 21:30

Tak zatím jsem nadšený majitel actidampu :-) Ty doopravdy dobré desky jsou teď vážně skvělé :-) Ty co byli před tim nic moc jsou o něco lepší, ale tam už to hold nezachrání asi ani svěcená voda.. kde nic není...
Mno ale jedna věc mě trochu štve a myslím, že by mohla mít řešení.
Když vypnu napájení - zes. stále běží... tak jak se v actidampu vybijou kondy udělá to takový svištivý lup... ššššt... a když jsem jednou před tím zapomněl stáhnout hlasitost, dokonce mi harmana vypla ochrana...
Ekkare, nemáš nějaký tip jak to zmírnit? :-)
Repro: Infinity Kappa 6.2i
Zes: BV Audio PA300SSE
DAC: Gustard A20H
misakq
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod EKKAR 19. 4. 2017 21:33

Jedině vypínat výkonovej zes jako první a preamp i s gramcem až potom. Jiný řešení by bylo moc drahý a složitý - TÍM NEŘÍKÁM, ŽE TO NEJDE. Ale jednoduše a lacino se to jiným způsobem nedá.
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod misakq 19. 4. 2017 21:38

Ok, s tím se asi dá žít no :nenapadne
Repro: Infinity Kappa 6.2i
Zes: BV Audio PA300SSE
DAC: Gustard A20H
misakq
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Hovado0011 15. 2. 2018 09:18

Zdravim.
Takze postavil som Actidamp mk2.
Skontroloval. Vsetko vizeralo byt ok.
Po nahodeni zosilovacov, to samozrejme neslo. Zistil som ze mi odpalilo pojistky na zdroji obidve.
Po dlzsom skumani a prepajkovani vsetkych spojov, mi konecne zahral. Ale mal som to napriamo bez pojistiek.
Bol som cely spoko, ze ked budu pojistky tak to bude Ok.
Neni.
Pojistky zas odpalilo.
Sucasny stav je ze na vystupe mam 50hz.
Na Actidampe mi silno hreju vele kondiky s malymi a aj tranzistory.
Mam to napojene bez pojistiek.
Vie mi niekto poradit v com moze byt problem, co by som mal vymenit a ci kondiky maju tak hriat?
Dik
Hovado0011
Kolemjdoucí


  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Autor

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků