od EKKAR 19. 3. 2016 22:42
Máš to 20 - 30 km do Rožnova, Bystřice pod Hostýnem nebo Holešova, Kroměříže - tam všude bych našel minimálně jednoho až dva lidi, který se zajímají o tenhle druh elektroniky - jen který já znám - a bude jich určitě víc a hlavně budou určitě i blíž k tobě.
A jen doplním Peťuldu - u kombinace gramofonová deska - hrot - převodní systém přenosky jde o to, že jednak deska se zaznamenává "komprimovaně", druhak je potřeba vhodmě přizpůsobit přenosku k vstupu zesilovače, aby nedocházelo ke ztrátám signálu. "Komprimace" se dělá proto, aby se rovnoměrně využila plocha desky určená pro záznam. Kdyby se totiž na desku zaznamenával zvuk bez korekce ve stejný dynamice, v jaký se nahrává ve studiu, tak by nejslabší zvuky a hlavně vysoký kmitočty měly tak malej rozkmit drážky, že velikost výchylky by byla srovnatelná s velikostí molekuly polymeru vinylu = mechanicky nesejmutelná a zároveň basový tóny a obecně nejsilnější zvuky by měly drážku naopak tak hlubokou a s tak velkým stranovým rozkmitem, že by tloušťka desky musela dosahovat pro oboustrannej záznam víc jak půl centimetru a zároveň by se na jednu stranu kvůli potřebný rozteči drážek nevešlo víc záznamu, než jen asi 10 minut pro formát desky "LP".
Proto už v době začátků rozvoje gramofonový techniky byly snahy plochu desky využít efektivnějším způsobem a zároveň docílit lepší reprodukci. Americká Asociace Záznamovýho Průmyslu (alias RIAA - Record Industry Association of America) proto postupně docílila toho, že se pro vytváření záznamu pro rytí základních vzorovejch matric začal signál upravovat tak, aby měl menší dynamiku (rozdíl mezi nejslabším a nejsilnějším signálem) = aby se před zánamem slabý signály zesílily tím víc, čím jsou v originále slabší a zároveň čím mají vyšší kmitočet a recipročně, silný signály a hlavně nízký kmitočty aby se zesilovaly míň než ostatní. Charakteristika takovýho záznamu je nerovnoměrná, referenčním bodem je 1kHz, kterej má "zesílení 1" = jen v okolí tohoto kmitočtu má výsledná drážka na desce rozkmit přesně odpovídající síle původního nahrávanýho zvuku, zatímco kmitočty nižší mají drážku užší a s menším rozkmitem, než by odpovídalo původnímu zvuku a jeho síle - a kmitočty vyšší jsou proti původnímu zvuku zvýrazněný. Druhotným důsledkem uměle vnucenýho snížení dynamiky signálu určenýho pro řezání záznamu na desku je to, že se s ním dá vyřezávat drážka s menším rozkmitem a tím i s vyšší hustotou drážek na 1mm průměru desky (tzv. "mikrodrážka") a tím se i prodlouží hrací doba až na přibližně 2x24 minut (při využití krajních tolerančních mezí pro záznamovou oblast desky LP) pro formát LP a otáčky 33 1/3 RPM.
Když se takovej záznam přehrává magnetodynamickou přenoskou bez úpravy, zní strašně - je uvřískanej, bez basů - a bez dodatečnýho zesílení je příliš slabej, musí se zesílit "naplno" a stejně to je málo slyšet. Při přehrávání je proto nutný signál "prohnat" korekcí s opačným průběhem zesílení v závislosti na kmitočtu. Jednodušší přenosky fungující na piezoelektrickým principu (neboli krystalový, piezokeramický a podobně nazývaný systémy) mají v konstrukci speciální prvky, který zakrucujou mechanickou vibrační křivku systému tak, že výslednej elektrickej signál už je dostatečně korigovanej - ale vyžadujou připojovat výhradně na vstup s vysokou vstupní impedancí v řádu 1Megaohmu (což dřív nebyl u elektronek problém), zatímco systémy pracující na principu elektromagnetický indukce musejí dostávat kvůli svojí nízký zatěžovací impedanci dodatečněj aktivní prvek = předzesilovač, ve kterým se jednak signál zesílí z úrovně v řádu 1-2,5mV na obvyklou hodnotu vhodnou pro linkový vstupy, druhak se impedančně oddělí systém přenosky jakožto zdroj od zesilovače a zároveň se učuní ta kýžená kmitočtově závislá korekce, která vede ke znovuobnovení původní dynamiky a kmitočtově-amplitudovýho průběhu. Jako vedlejší a překvapivě kladně působící efekt zeslabení vejšek při reprodukci je omezení šumu, kterej se obvykle nachází právě ve vyšším pásmu spektra.
Z tohoto důvodu je kolem těch preampů tolik pověr a "magie", protože skutečně mizernej předzesilovač dokáže "zabít" jak gramofon, tak i nahrávku a obráceně pokud je RIAA preamp skutečně DOBREJ, dokáže z dobrý (neopotřebovaný a nepoškozený) gramofonový desky ve spolupráci se slušným gramofonem a dobrou přenoskou "vytřískat" kvalitu TÉMĚŘ srovnatelnou s kvalitou záznamu na CD...
je mi tady z toho na blití.