Měl jsem teď možnost mít na dva týdny půjčené IEM sluchátka FLC 8S. Tímto chci poděkovat Vláďovi (LOPO X) za jejich zapůjčení. Jedná se o hybridní sluchátka s dvojicí tlakových měničů a jedním dynamickým, to dnes není nic neobvyklého. FLC ale disponují podle mě zcela unikátním systémem výměnných filtrů, které opravdu výrazně ovlivňují zvuk podle preferencí, stylu uživatele, nebo poslouchané hudby. Zvuk si stále zachovává jistou celistvost a není z něho žádný kočkopes. Tyto sluchátka v našich končinách moc známé nejsou a proto bych o nich rád napsal pár dojmů, které mohou pomoci případným lidem, kteří uvažují o jejich koupi.
Sluchátka jsou plastová s dvoupinovým výměnným kabelem, který je pletený, dobře poddajný a lehký. FLC obsahují dva větrací otvory, jeden z vnitřní a jeden z vnější strany. Do otvorů se dávají výměnné filtry, ale o nich později. Sluchátka také mají klasickou filtrovou výměnnou mřížku (jako Trinity). FLC mají přiměřené rozměry a mě v uchu sedí výborně, jsou lehoučké a zpracování je příkladné. Sluchátka jsem používal s trojzávitovými nástavci, protože mají skvělý útlum, pohodlí je snesitelné a hrálo to pro moje ucho nejlépe.
Systém výměnných filtrů je velice unikátní a nikdy jsem nic podobného neviděl. Vnější otvor pro filtry ovlivňuje basy, vnitřní subbasy a klasické šroubovací filtry ovlivňují středy a výšky. Filtry pro basy a subbasy jsou po třech + čtyři filtry jsou šroubovací do krčku sluchátek. Můžeme však využít i varianty bez filtrů pro basy, nebo nemusíme využít šroubovacího filtru do krčku sluchátek.
http://theheadphonelist.com/headphone_r ... logy-flc8/
Filtry jsou uloženy v obalu, který je malý a lze si ho vzít kdykoliv a kdekoliv s sebou.
Samotná výměna filtrů někdý bývá dost náročná na nervy (tedy krom hlavního šroubovacího filtru), protože filtry jsou opravdu prťavé (viz. foto) a pokud člověk neprovádí výměnu nad stolem, tak je pak pěkná pruda hledat filtry na koberci, proto by měl v další edici sluchátek výrobce zapracovat na jejich velikosti a tím i samozřejmě na komfortu jejich výměny.
Pokud všechny možnosti kombinace filtrů sečteme, výjde nám úctihodných 60 různých kombinací zvukového nastavení sluchátek. To už je slušná porce i pro opravdové hračičky a lze si s tím vyhrát i na opravdu dlouhé zimní večery. Ne všichni však chtějí na každý hudební styl nebo různou náladu kombinaci filtrů měnit, já patřím právě k tomuto typu uživatelů, kterému více vyhovuje pevně dané naladění sluchátek výrobcem, ale nevnímám systém vyměnných filtrů jako špatnou možnost. Přesto, i když jsem vyzkoušel většinu kombinací, stejně jsem skončil u neutrálního naladění (kombinace filtrů pro různé hudební žánry lze najít na internetu).
http://theheadphonelist.com/headphone_r ... logy-flc8/
Moje zvukové dojmy se budou opírat o neutrální ladění, které jsem používal většinu času. Poslouchal jsem nejprve na kombinaci xDuoo X10 + Fiio E12A, později na Fiiu X7 s AM1 i v kombinaci s E12A. Sluchátka nejsou příliš náročná na zdroj, ale na některých zdrojích mají tendenci šumět (Fiio X5) a je třeba použít impedanční adaptér.
FLC jsou sluchátka která se snaží zaujmout posluchače svou vyrovnaností, neutralitou, obrovskou mírou detailu a rychlým přednesem, kde se nic neslévá, každý nástroj je jasně definovaný (v tomto ohledu, ale taky záleží na kvalitě nahrávky, horším nahrávkám nic neodpustí). Koherence zvuku je vynikající, jednotlivá pásma na sebe krásně navazují a člověk by nepoznal, že má v uších hybridy. Separace je také na dobré úrovni. Celkově je zvuk spíše tenčí, než hutnější. Pravolevý prostor je lehce nadprůměrný a hloubka je spíše průměrná, maličko v tomto případě pomůže výměna trojzávitů za jednoduché silikony. V přednesu nedominuje žádné pásmo. Lokalizace nástrojů je na nejvyšší úrovni z toho, co jsem zatím měl možnost slyšet. Sluchátkům chybí určitá živost a muzikálnost, proto pro někoho můžou znít nevýrazně nebo nezajímavě. Tento jev je ale částečně způsoben poslouchaným žánrem i dynamikou nahrávky.
Výšky jsou generovány jedním tlakovým měničem, a proto jsou detailní, nejsou však „povytažené“ ani ostré. Občas se mi ale u některých nahrávek zdálo, že neznějí přirozeně, ale lehce uměle, tento dojem ale spíše přičítám samotné nahrávce.
Středy jsou podle mě naprosto neutrální, nezní tak tence jako na Etymoticích, ani hrubě jako na iBassech. Rozlišení a detail je na perfektní úrovni. Hlasy mají přirozenou barvu a cokoliv si po FLC nasadíte bude znít alespoň trošku zabarveně.
Basy jsou rychlé, přesné i v dostatečném množství a rozsahu, ale chybí jim údernost a šťavnatější textura, proto působí mdle a jsou podle mě jednoznačně nejslabším článkem celku. Je to zvláštní, protože basy má na starost dynamický měnič, přitom textura basu mi spíše připomíná tlakový měnič. Nepomůže ani výměna basového filtru, ani jiné nástavce. Nejlépe zní basy s trojzávitovými silikony, jsou pevnější, ale stále to není ideální.
Sluchátka udělají radost všem, kteří touží po neutrálním „referenčním“ zvuku s dostatkem detailu, přesností a koherencí. Ideálně se hodí na „náročnější“ žánry, kde ve zvuku dominuje rozlišení, transparentnost a detail (jazz, klasika, akustická hudba..), naopak se moc nehodí na modernější žánry, kde se očekává mohutný bas (pop, taneční hudba, elektronika..).
Cenovou výhodnost nedokážu dobře posoudit, protože jsem nikdy dlouhodobě nevlastnil mnoho sluchátek vyšší cenové kategorie (nemůžu srovnávat se sluchátkami, které jsem slyšel na srazech, výstavách nebo v obchodech), můžu tedy posoudit pouze s Etymotic ER4-XR. Ve srovnání s Etymotic vychází FLC jako vyrovnaný soupeř, který kromě basu v ničem moc nezaostává. Dokonce mě překvapilo, jak moc jsou si sluchátka podobná. FLC nabízí o něco hrubší středy, méně výrazné výšky (ale se shodným rozlišením), srovnatelný detail, čistotu i separaci. Prostor mají Etymotic lehce užší.
Osobně si myslím, že za ty peníze (+/- 329$) sluchátka stojí.