CANJAM London 2017 - Report

Stereo a vícekanálová sluchátka

Moderátor: Moderátoři AVMania.cz

Odeslat příspěvekod Bína 29. 7. 2017 18:11

O víkendu 15. a 16. července jsem se vydal v roli vystavovatele na Londýnský Canjam a byl to velmi příjemný a i pro mě unikátní zážitek. Pokud Vás zajímá, jak to na takové výstavě chodí, co jsem měl možnost slyšet a i trochu povídání ze zákulisí, vítejte u reportu z Canjam London 2017.

Omluvte prosím mizerné fotky, foťák jsem sebou nepobral a telefon v šeru výstavních prostor fotil jednoduše mizerně.

Co vlastně je Canjam?

Výstavy Canjam původně začínaly na půdě USA, ale postupně se rozšiřovaly do dalších oblastí světa. V březnu tak výstava zavítala i do Singapuru a toto létě se podruhé vrátila do Londýna.

Za výstavami Canjam stojí lidé z Head-Fi, celosvětově největší komunity zabývající se sluchátkovým poslechem a všemi s tím spojenými oblastmi. A přesně taková je i jejich výstava. Dají se tu najít sluchátka všech konstrukcí i určení, od in-earů, přes přenosné bluetooth modely až po high-endové elektrostaty. K tomu se samozřejmě přidává velké množství doplňků jako jsou zesilovače, přenosné přehrávače a i pár výrobců prémiových kabelů se tu našlo. Zatím tu chybí výrobci čistého voodoo, těm stačí High End Mnichov.

Napojení na Head-fi se dá pozorovat nejen v silném marketingu před samotnou výstavou, ale především v lidech na výstavě samotné. Pořadatelé se rekrutují z prominentních členů komunity, na každém rohu se dá narazit na nějakého populárního recenzenta a průměrný hi-fista se vyzná ve vystavovaném sortimentu výrazně více, než tomu bylo například na High-end výstavě v Mnichově. Vede to celkově k takové příjemnější atmosféře.

Obrázek

Sluchátkové zaměření samozřejmě umožňuje i odlišný přístup k potřebným prostorům. V Čechách klasické pokojíčky hotelů tu nahrazuje jedna velká konferenční místnost, kde jsou vystavovatelé naskládání pěkně vedle sebe, návštěvník má dost prostoru a může se pomaličku kolébat mezi stolky s technikou za neskutečné peníze. Pouze pro pár značek vystavujících nějaké unikátní kousky jsou připravené oddělené pokoje v jiném patře. Samozřejmě vyvstává otázka, zda jedna velká místnost plná klábosících lidí je tím ideálním místem pro poslech otevřených sluchátek. Osobně jsem otevřených sluchátek vyzkoušel jen pár, ale i tak bylo znát, že pro nějaké hlubší hodnocení by bylo klidnější prostředí vhodnější. Aneb další výhoda pro fanoušky poslechu in-earů :)

Obrázek


Vystavovatelé a co jsem slyšel

V posledních letech jsem kompletně přešel na in-ear sluchátka a to ve velkém určilo i mé zájmy na této výstavě. Zvlášť, když jsem byl na našem stánku zatížen více než jsem očekával a tak nakonec toho volného času pro poslech až tolik nezbylo. Jsem tedy rád, že jsem zvládl poslechnout alespoň všechny zajímavé in-eary na Canjamu a zde se o nich můžu trochu rozepsat.

Obrázek

Pozn.: Všechno testováno na kombinaci Shanling M2s + Chord Mojo


64 Audio

Americký výrobce s ukrajinskými zakladateli se po svých začátcích na levných custom in-earch vyšvihl do třídy nejvyšší a jejich modely s TIA měniči a cenou přes 3 000 USD tak byly jedním z největších lákadel, což se projevovalo na neustále nabitém stánku.

Obrázek

Začal jsem poslech u nižších modelů, postupně jsem přešel z U6 na U10 a U12 a upřímně, žádný z nich mě nijak nezaujal. Teplejší hutnější zvuk a na svou cenu slabší technické podání.

Zlom ale přišel při nasazení vrcholových U18, s 18 měniči a cenou 3 000 USD(poslouchal jsem s Apex modulem M15). Jejich zvuk byl naprosto špičkový, snaží se o trochu neutrálnější podání, ale přitom se skvělým obsahem basu a pěkně bohatými výškami. Hudební scéna extrémně široká!, skvěle rozdělené nástroje, dokonalá kontrola i přesnost, čistota té nejvyšší úrovně. Maximálně trošku hrubší na výškách. A to všechno v malé a velmi pohodlné konstrukci! Pro mě jednoduše nejlepší in-eary na trhu, hned jsem si je zamiloval, ale i tak je ten cenový skok stále těžko překousnutelný.

Přesun na dražší hybridní model Forte byl ale naprostým zklamáním. Nejprve odlišná konstrukce vedoucí k výrazně méně pohodlnému usazení. A pak zvuk, který působil velmi nekoherentním dojmem, znatelně zvýrazněný bas, ukřičené výšky, skvělá kontrola modelu U18 úplně pryč. No, aspoň v budoucnu 600 USD ušetřím :)

Obrázek


Dita Audio

Dynamické in-eary Dita jsem již slyšel při dvou příležitostech a nikdy mě nepřesvědčily. I tak mě jejich nový vrcholový model Dream zajímal.
Konstrukčně lépe řešené, do ucha sedí opravdu skvěle. Po stránce zvukové velmi zaujmou špičkové technické vlastnosti, především skvělá detailnost a bas, který pěkně kombinuje údernost basu dynamického měniče s vysokou přesností a rozlišením. Ale k čemu to je, když celé podání působí hrozně mdle, suše a naprosto mrtvě a nezajímavě. Opět tedy odcházím od značky Dita zklamán.

Obrázek

Musím ještě zmínit jejich prémiový kabel s cenou 500 USD. Využívá Van Den Hul kabeláž a určitě bude hrát velmi dobře, bohužel se jedná o tuhý, nepoddajný a ošklivý kabel. Ovšem nabízí asi ten nejpraktičtější konektor na trhu, který se skládá ze dvou do sebe se šroubujících dílů a tak umožňuje libovolně přecházet mezi právě požadovaným zapojením! Opravdu doufám, že se tento konektor dostane samostatně na trh a více výrobců ho začne na svých kabelech používat.


Effect Audio

Singapurské Effect Audio patří ve světe in-earů k těm nejpopulárnějším výrobcům kabelů. Osobně vlastním jejich kabel Ares II a jedná se o skvěle hrající a nádherný kabel. Na výstavě jsem si mohl prohlédnout celou jejich nabídku, vše špičkové zpracované a lahodící oku, naprostá špička.

Obrázek

Pár kabelů jsem i vyzkoušel se svými in-eary Jomo Samba, někdy to bylo příjemné zlepšení, jinde naopak trochu krok zpět. Asi nejvíce se mi líbil ve zkoušené sestavě kabel Leonidas, ale zvukový rozdíl oproti Aresu II za pětinu ceny se těžko obhajuje.


Vision Ears

I když německá značka custom in-earů sama nevystavovala, na stánku Effect Audio byl k poslechu jejich vrcholový model VE8. Jedná se určitě o jedny z těch nejlepších in-earů na trhu, s příjemným plnějším, lehce basovějším podáním a bez výrazné slabosti v technických aspektech. Cenově se už pohybují ale zase o kus výše a navíc se nedají koupit v univerzální variantě. Určitě si ale zaslouží pozornost.


Empire Ears


Empire Ears jsem během víkendu navštívil několikrát, kromě poslechu vrcholového 14 měničového modelu Zeus mě k tomu vedla hlavně zvědavost na technologii ADEL.

Obrázek

Začněme Zeusy. Jejich univerzální varianta nedávno prošla velkými úpravami, díky čemuž se podařilo docílit výrazně menších rozměrů a tím i znatelně lepšího pohodlí. Původní verze byla obrovská monstra, nová verze působí už jen přerostle.
Zeus se prodává ve dvou variantách ladění, dají se ale také koupit se zabudovaným přepínačem. Obě verze si zakládají na zvuk co nejčistším, nejvzdušnějším a nejdetailnějším, jejich středy a výšky určitě patří k těm technicky nejdokonalejším na trhu. Zklame proto trochu slabší podání basu, které není tak propracované a přesné jako mají Jomo Samba a Flamenco. Já upřednostňoval ladění XIV, které má výraznější středy a které díky tomu zní opravdu kouzelně.

Obrázek

Konečně jsem si u Empire Ears mohl vyzkoušet technologii ADEL, pro “uvolňování tlaku vznikajícího při poslechu in-earů”. Někteří to považují za revoluční technologii, jiní se pozastavují nad obrovským množstvím nezodpovězených otázek a podivností celého konceptu.
Já si vyzkoušel dva odlišné moduly na dvou modelech in-earů, nějaký znatelný efekt úlevy jsem nepozoroval, ale já ani nikdy na nějaký přetlak v uších netrpěl. Zda se efekt více projeví při dlouhém poslechu stále zůstává otázkou. Dále se samozřejmě projevila horší izolace a trochu překvapivě i zhoršení kvality zvuku. U modelu Spartan i Zeus pro mě jasně lépe hrála verze bez ADEL. Při přechodu na ADEL se sice rozšířil prostor, ale lokalizace byla najednou horší, zvuk více mdlý a především najednou zněl zahuhlaně a s horším rozsahem do basu.

Obrázek


Flare Audio

Britský výrobce přichází s novou verzí mých oblíbených mikro dynamických in-earů. Zachovaly se příjemně drobné rozměry, ale kvalita konstrukce šla o několik tříd nahoru. Kabel výměnný u Y-Splitu se mi pořád zdá jako líné a polovičaté řešení a zvolený černo/bílý kabel působí k in-earům této třídy nepatřičně a pořád ve mě budil dojem levné kopie pecek Bose.
Zvukově se pořád jedná o skvěle vyladěné teplejší, k výškám se svažující podání, nadále jedno z mých nejoblíbenějších mezi všemi dynamickými in-eary. Cenově se posunuly o něco výše na 10 000 Kč, ale i tak si zaslouží pozornost.


Hifiman

Model RE2000 jsem slyšel už v Mnichově, tentokrát jsem se proto zaměřil více na RE800.
Příjemně malé tělo sluchátek, obdobné jako na RE400, zaručuje jednoduché a pohodlné usazení. Bohužel, zvuk už k moc velké pohodě nevede, protože sluchátka mají opravdu brutální zvýraznění ve výškách. Na prvních pár tónů zní opravdu čistě a vzdušně, ale pak se zakousnou do uší a je to prostě utrpení. A to mě normálně ostřejší sluchátka nevadí, ale tohle je jednoduše prostě moc. Od Hifimanu po RE1000 další krok hodně mimo.


Noble Audio

Nižší modely Noble jsem tentokrát ignoroval a plně jsem se zaměřil na porovnání dvou vrcholových modelů. Katany nejprve příjemně překvapí svými rozměry, 9 měničů se jim podařilo dostat do skořepiny menší, než mají dvouměničové Sage! Encore s 10 měniči už to tak úplně nezvládají a jsou výrazně tlustšími in-eary. Po stránce zvukové se koná další překvapení. Katany jsou všude uváděné jako jejich referenční model, zatímco Encore spíše jako zábavnější a basovější. Přitom při přímém porovnání se to obrací. Katany hrají blízko k neutralitě, ale zachovávají si lehce líbivější a hladší zabarvení typické pro Noble. Ale Encore jdou ještě dále, hrají ještě více neutrálně, ale zároveň také až nepříjemně ostře. Pro mě jasným vítězem Katana.

Mimochodem, Katany mám aktuálně v uších při psaní tohoto textu a můžete očekávat jejich velmi spokojený test v následujícím měsíci.


Stereopravda

Ruské obludné in-eary, o kterých mi v Mnichově jeden z návštěvníků básnil dlouhé minuty.

Už při prvním pohledu u nich něco nehraje. Kabel tlustší než u Sennheiserů HD800, navíc asymetrický? Co to je za podivné silikonové nástavce, kteeré jsou navíc přilepené k tělu sluchátek? Jak něco takového může držet v uchu a izolovat? A kde je nějaká konstrukce? Opravdu se jedná jen o několik tlakových měničů přilepených na gumové trubičce a obalených smršťovací bužírkou??

Obrázek

Komfort? Naprosto nulový. Do ucha se usazují neskutečně hluboko a nástavce pohodlí ještě ubírají. Po pár minutách jsem byl neskonale šťastný, že jsem se jich mohl zbavit. A i po stránce zvukové se jedná o naprostou podivnost, která zní naprosto unikátně, ale bohužel zároveň i vyloženě špatně. Basu velmi málo a s mizerným rozlišením, nepřirozené vystouplé středy a umělé výšky.

Tady se pokazilo co se dalo a přitom za to někdo chce 2 500 USD??


Westone

Westone bohužel na stánku nemělo žádné ze svých custom modelů na vyzkoušení, jen mě už dobře známé W80 a nižší modely. Ale aspoň jsem si velmi dobře popovídal s jejich zástupcem a konečně jsem si tak ujasnil, jak se to má s jejich distribucí customů pro Evropu.

Westone custom in-eary jsou v Evropě prodávány společností Variphone, ti ale nejsou jen obyčejným distributorem, oni sami Westone custom in-eary vyrábí přímo v Evropě. Od Westone k tomu mají udělenou licenci, přejímají konstrukcí originálních modelů, ale samotná sluchátka vznikají v úplně jiných rukách. Zajímavé.

Obrázek


A dál?

V jednom ohledu se Canjam od ostatních výstav vůbec neliší, i zde se dá najít klasické skvadra návštěvníků, pár mých oblíbených typů:

- “Nosím svůj přehrávač/DAC/sluchátka v kapse a každému vystavovateli je musím ukázat a povykládat mu o nich”
- “Rád Vám povím o celé své 40 leté pouti Hi-fi, i když máte u stánku další 4 lidi dožadující se vaší pozornosti”
- Sběrač letáků, co ani neodpoví na pozdrav
- “A tohle má hrát lépe než můj telefon? Já to vyzkouším se svými Bose peckami a uvidíme”
- “Ten design je hrozně asijský, to nikdo v Evropě nebude kupovat, zde nemají lidi rádi kulaté rohy a asymetrický design”
- “HD800 si nasadím vždy obráceně”
- “24bit/DSD/MQA(zaměňte dle sezóny a oblíbené značky) je jediný skutečný hi-res, vše ostatní zní špatně”

Ale osobně mám tento styk s hif-fisty hrozně rád, občas to vede k dlouhým a velmi zajímavým diskuzím, někdy to přinese užitečný poznatek, jindy si zase můžeme společně zanadávat na ten vývoj v Hi-fi, apod.

Hrozně rád jsem poznal některé mé oblíbené uživatele z Head-Fi, přičemž spousta z nich jsou velmi přátelští a do audia hrozně zapálení lidé. Jen příště nesmím po prvním dni usnout v 21:00 a promeškat tak velký ping ping turnaj / hospodu.

Moc se mi líbil přístup Noble Audia, měli jeden z největších stánků, ale zároveň i jeden z nejprázdnějších (také měli rozbaleno i zabaleno za zlomek času všech ostatních). Zatímco ostatní výrobci in-earů měli různé přehrávače Sony a Astell & Kern, Noble přivezlo pouze čtveřici iPodů Touch! Bavil jsem se o tom s Brannanem, spolumajitelem značky, dle něj budou raději mít zařízení, které každý zná a na něm spuštěný Tidal, aby si každý našel svou ideální skladbu k testování. A prý ani nehrají tak špatně. K iPodům měli na stole jen dva tácky, na nich celkem 8 in-earů a tím to končilo. Stánek dokonale jednoduchý, ale přitom nabízející vše potřebné.

Obrázek

Je to skvělý pocit si procházet výstavu po ránu, než se přihrnou první návštěvníci. V klidu si můžete popovídat se zástupci ostatních značek, dozvědět se často zajímavé věci. A hlavně všichni to jsou příjemní lidé. Nadšení Poláci z Feliks Audio, Japonský tým Sony přetékající zajímavými informacemi, hrozně příjemná rodina z Empire Ears, velmi přátelský zástupce Effect Audia, skvělý tým z Hifi Headphones, majitel Kennerton Audio, který nám s radostí půjčil na náš stůl jejich vrcholový model Odin a pohodový francouzský zástupce Hifimanu, se kterým se potkávám již na třetí výstavě za posledního půl roku.

Výstava v podzemním patře 5 hvězdičkového hotelu má i stinné stránky. I přes dobrou klimatizaci ke konci víkendu horší vzduch a především absence denního světla. Pak na večer člověk vyjde ven a je šokován, jak pěkný a slunečný den Londýn nabízel :D

Hifiman Shangrila byla jen tak položena na konci stolu Hifimanu v hlavní místnosti a bez problému se dala poslouchat kdykoliv během víkendu. Nový Sennehiser Orpheus měl vlastní místnost a na poslech se muselo objednávat dlouho dopředu. To asi říká vše potřebné. :)

Stax 009 na zesilovači Blue Hawaii od HeadAmpu jsou pořád ty nejdokonalejší sluchátka, co jsem kdy slyšel. Jsem rád za další možnost poslechu.

Shure tentokrát nerozdávalo ledovou kávu :(

Sony WM1Z je neskutečně těžká cihla, nikdy.
Obrázek

Sony WM1Z bylo také nejrozšířenějším přehrávačem mezi vystavovateli.
Obrázek
Za celý víkend se nám ze stánku nic neztratilo, úspěch!

Základní strategií je vzít všechny přidělené židle a nabídnout je návštěvníkům, my už ten víkend nějak prostojíme :)

Kdo shání sbírku nástavců na in-eary, Canjam je ideálním místem kde začít. A to zadarmo.

Srbské zesilovače Auris jsou asi tím nejhezčím kusem audia, co jsem kdy viděl.

Jude z Head-fi je v reálu malý, ale velmi příjemný člověk. :)

Guinness mi nechutná.
Obrázek
CIEM: qdc 8CS|AAW W500|HEIR 10.A|HIFIMAN RE1000
IEM: NOBLE Katana & Sage
DAP: SONY WM1A|SHANLING M5s & M2X & M0
TWS: Shanling MTW100BA

Zaměstnanec firmy Shanling, tohoto času v Číně
Bína
Sluchátkový recenzent
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod akburt 29. 7. 2017 20:58

Hezký,dobrý a podrobný report.Tise závidím...kdepak,preju Ti to.
akburt
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod my.dre 29. 7. 2017 21:43

Pecka!!!... Super reportáž, velice zajímavé čtení.
DAP: FiiO X7 (AM1, AM2, AM3a), Qngee X2
IEM: Flare Pro 2HD, ZhiYin Z5000, KZ ZS3, Whizzer HE01, Kb ear Believe, Tinhifi P1, Brainwavz B400
my.dre
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod hmpf 29. 7. 2017 21:47

Skvělej report Franto :-) a díky i za plno detailů co píšeš okolo bomba. Jen škoda, že nejsi takovej fanda i do sluchátek přes hlavu info skromnější. A fotky jsou ok na to, že to je z telefonu!
Sveda Blipo PRO, Alessandro MS1000
hmpf
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Hynex 30. 7. 2017 05:47

Paráda, fajn počtení ... díky.
Doma : Lyra Digital MK2, AU/RA Z1, AQ Kentaur 653, Fluid F5, AKG K701, Riva S, Riva Arena
Přehrávače : OPUS #1, X5 1st + 2nd, Xduoo X10, Sansa Clip, Fiio E12, Fiio E12a
Sluchátka : Noble Kaiser Massdrop, Noble Savant Wizard, Flc8s, Meze 99 Classics
Hynex
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod mrazíkovo 30. 7. 2017 06:01

Sice nechápu, že Ti nechutná Guiness, ale jinak :tleskani
Nejsem recenzent, jsem dojmolog
mrazíkovo
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod pseudomagick 30. 7. 2017 12:59

Díky za zajímavé odpolední počtení a info.
Sluchátka za 3.000,- USD?!Děsivé!
Snad až tak daleko nikdy nezajdu. :-)

Díky astronomickým cenám některých in-earů se mi nabízí otázka:
Jaká je vlastně životnost technologie balanced armature?

Pokud vypoví službu jen jediný měnič(např. z 16-ti),tak celé ladění i poslech je v čudu. :D
Ještěže mám in-eary pouze za 15k,to tak finančně bolet nebude. :roll:
Astell&Kern A&futura SE200, Noble Kublai Khan, 64 Audio U12t, Shanling M6 Pro, Astell&Kern AK300, Heco Ascada 2.0, Sennheiser IE8i, Harman Kardon Go+Play, Sony XDR-V1BTDB,Yamaha NX-50
pseudomagick
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod DaemonXXII 31. 7. 2017 10:45

pekne, pekne.... tie Odiny od Kennertonu vyzerajú dosť dobre
na cesty: Sony NW-ZX2, WM1A -> Dunu 2000, CA Jupiter, CA Andromeda

na doma: foobar2000 -> AudioGD NFB 11.32 -> Focal Spirit Classic, Oppo PM-3
DaemonXXII
Junior

Odeslat příspěvekod šeďour 31. 7. 2017 11:10

Bezvadná reportáž a moc pěkný fotky, skutečně profesionální práce :tleskani

A ty postřehy o typech návštěvníků...jak trefný :D

(pane bože...musim na výstavách míň mluvit :-l )
Doma: Ultimativní audio miniPC, DAC + zesilovač HEGEL, třípásma LSM (geniálně navrhl Kocour)
Sluchátka: AKG K812, AKG K701,Beyer 770, 990, planární SDR wood.DAC + zes. TEAC
Na ven: FiiO X5, Trinity Delta II, Oriveti Primacy, FiiO X1, Sony MH1, atd.
šeďour
Pokročilý

Odeslat příspěvekod jencekgs 31. 7. 2017 11:17

Super report, diky za nej.
jencekgs
Junior

Odeslat příspěvekod Bína 31. 7. 2017 12:22

DaemonXXII píše:pekne, pekne.... tie Odiny od Kennertonu vyzerajú dosť dobre


Nádherná konstrukce, super zvuk(za mě lepší než Audeze), ale tak hrozně pekelně těžké :'(

šeďour píše:A ty postřehy o typech návštěvníků...jak trefný :D


Já jen doufám, že se tady nikdo neurazí. Mě to přijde jen zajímavé sledovat, že na výstavách v Čechách, Německu i UK jsou ti stejní. Uvidíme, co se k tomu přidá v Asii.

hmpf píše:Skvělej report Franto :-) a díky i za plno detailů co píšeš okolo bomba. Jen škoda, že nejsi takovej fanda i do sluchátek přes hlavu info skromnější. A fotky jsou ok na to, že to je z telefonu!


Upřímně, in-eary i komentuju s výrazně větší jistotou, přeci jen izolují a poslouchám je z konstantního zdroje, který znám. U těch velkých sluchátek by to neříkalo nic až tak o sluchátkách, jako o právě ukazovaných sestavách, občas pochybné kvality v některých místech.


Pokud napadá někoho další dotaz, jsem s tím, rád na (skoro)cokoliv odpovím.
CIEM: qdc 8CS|AAW W500|HEIR 10.A|HIFIMAN RE1000
IEM: NOBLE Katana & Sage
DAP: SONY WM1A|SHANLING M5s & M2X & M0
TWS: Shanling MTW100BA

Zaměstnanec firmy Shanling, tohoto času v Číně
Bína
Sluchátkový recenzent
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod DaemonXXII 31. 7. 2017 13:14

Nádherná konstrukce, super zvuk(za mě lepší než Audeze), ale tak hrozně pekelně těžké :'(


hmmm až teraz som našiel váhu, 670 gramov bez káblu. to už dá krku celkom dosť zabrať. cena s dph okolo 3000 usd tiež nie je úplne málo
na cesty: Sony NW-ZX2, WM1A -> Dunu 2000, CA Jupiter, CA Andromeda

na doma: foobar2000 -> AudioGD NFB 11.32 -> Focal Spirit Classic, Oppo PM-3
DaemonXXII
Junior


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků