Po nějaké době, co se LZ-A4 zahořely a opadlo to prvotní nekritické nadšení se pokusím přiblížit dojmy z těchto sluchátek. Srovnávat budu především s Dunu DN2000J.
Začnu s negativy. Sluchátka jsou z mého pohledu extrémně vybíravá na nástavce. Obecně mám s usazením v uších trochu problém, ale tady mně dost dlouho trvalo než jsem kápl na ty pravé. Nejdřív jsem používal střední bílé nástavce z Dunu, ale pak jsem po studování head-fi objednal JVC Spiral Dot ve velikosti L. Mám spíš menší uši a u jiných sluchátek používám velikost Spiral M, nebo MS. Usazení je ale poměrně mělké a proto je mi třeba větších nástavců. Ale stejný problém jsem měl i u Oriveti Basic, které mají velice podobný tvar. Každopádně JVC ve velikosti L vyhovují. Izolace je řekl bych průměrná, třeba Delty i Dunu jsou na tom o kus líp. Jinak se nosí celkem pohodlně a až po delším, řekněme pětihodinovém poslechu začínají být cítit. Jako poslední negativum bych viděl až zbytečně velké množství předních i zadních filtrů. Celkem je to 18 kombinací, ale zorientoval jsem se poměrně rychle.
Zvuk je mírně do V což je dáno kombinací dynamického a tlakových měničů. Filtry mají na výsledný zvuk hodně velký vliv. Zadní mají vliv především na podání basů, kdy červené jsou nejbasovější, pak černé a nakonec modré, kde basy takřka úplně chybí. Přední filtry mají vliv na výšky, podání prostoru a separaci nástrojů. Nejméně výšek mají růžové a pak přibývají v pořadí červená–šedá-zelená-černá-modrá. Nejlíp je to vidět na obrázku:
Každopádně ty kroky nejsou příliš lineární, vesměs někde něco chybí a jinde přebývá. Ale abych to zkrátil, sluchátka měla po vybalení kombinaci černá-černá a k té jsem se i vrátil a poslouchám tak veškeré žánry.
Jak už jsem psal, budu srovnávat s Dunu. Oboje sluchátka jsou mírně do V, ale LZ-A4 podstatně méně. Mají světlejší podání, středy nejsou tak utopeny. Zvuk LZ je vyrovnanější, uhlazenější, podrobnější, nezní tak ostře. Vůbec rozlišení je jejich velice silnou zbraní a v hudbě občas slyším zvuky, kterých jsem si nikdy před tím nevšiml. DN mají nálepku hi-res a papírově podstatně širší pásmo, ale tady mají LZ hodně navrch. Další velice silnou stránkou je podání prostoru. A to jak do šířky, tak předozadního. Třeba na začátku Fear of the Dark od Iron Maiden se ohlížím, jestli za mnou někdo neťuká. To jsem zatím zažil jedině s AKG K-701. Když LZ srovnám s Dunu, tak u DN mám pocit, že stojím uprostřed hudebníků. U LZ mám pocit, jako na koncertu, kdy hudebníci hrají přede mnou. A ono je to přirozenější. Říkal jsem si, že to může vadit u vážné hudby, ale taky ne. Zkusil jsem Anne Akiko Meyers The Four Seasons: The Vivaldi Album ve Flac 24/96. Nádherná textura smyčců, obrovská dynamika a obrazně řečeno je slyšet chloupek vypadnutý z jejího obočí, jak zadrhne mezi strunou a smyčcem. Na druhou stranu nedělají sluchátkům problém nejtvrdší metalové žánry a například Leprosy od Death zní perfektně čitelně, energicky, bez splývání nástrojů. Zrovna tak One od Metallicy, což si myslím je skladba, která sluchátka solidně prověří. Zní to energicky, řízně a jasně s pevným basem. Teď na zklidnění Dead Can Dance The Serpent's Egg. Popsal bych to slovy husí kůže - zejména u úvodní The Host of Seraphim. Zrovna tak různá akustická kytarová hudba. Asi bych mohl jmenovat do nekonečna, ale dobře to hraje opravdu ve všech žánrech. Možná by mohly Dunu zvítězit v elektronické hudbě, protože mají lepší a hlubší subbas. LZ s černým zadním filtrem nejdou tak hluboko a s červeným je to trochu rozblemcané a míň čitelné, tady Dunu určitě vedou. Každopádně Random Access Memories od Daft Punk zní lépe na LZ a „tvrdší“ elektronická hudba mě moc neoslovuje.
To co popisuji jsem poslouchal s Chord Mojo, ale velice dobře si sednou i s FiiO X3 2nd a Shanling M1.
Takže pokud někdo hledá hybridní špunty mírně do V, s docela razantním laděním zvuku pomocí předních a zadních filtrů, s nadprůměrným prostorem, skvělým detailem a kvalitním výměnným kabelem za (dle mého názoru) takřka podprůměrnou cenu, může vyzkoušet LZ-A4. Tyto skvělé vlastnosti dokáží vyvážit mírně horší pohodlí při delším nošení.