[recenze] AKG K240 MKII vs. AKG K270S vs. STAX SR-3 NEW

Stereo a vícekanálová sluchátka

Moderátor: Moderátoři AVMania.cz

Odeslat příspěvekod Hergarok 5. 9. 2011 20:29

Srovnání AKG K240 MKII vs. AKG K270 Studio vs. STAX SR-3 NEW
Načem se testovalo:
Transport - Audigy 2ZS notebook (optika)
DAC - ZERO DAC upravené plně na verzi "Amarok" (více zde)
Zesilovač - pro dynamická sluchátka zesilovač v ZERO DAC, pro elektrostatická zesilovač Amarok^2 (více zde)

Co se poslouchalo:
Vanessa-Mae [Storm; China Girl]; Yo-Yo Ma [Great Cello Concertos]; U2 [Boy; War; October]; Mike Oldfield [Amarok; Hergest Ridge; Ommadawn; Guitars; Music of the Spheres]; Faith no More [Introduce Yourself; The Real Thing]; Mňága & Žďorp [Made in Valmez; Valmez rock city; Radost až na kost; Bajkonur; Dutý, ale free]


AKG K 240 MK II (K 242 HD)
K240.jpg
K240
K240.jpg (62.25 ) Zobrazeno 6449 krát

Parametry výrobce:
Měnič: jeden elektrodynamický „Variomotion“ průměru 30mm
Frekvenční rozsah: 15 Hz - 25.000 Hz
Účinnost: 104 dB SPL/V (91 dB/mW)
Impedance: 55 ohmů
Max. zatížení: 200 mW
Zkreslení: <0.3 %
Hmotnost: 240 g (bez kabelu)

Cena: cca 3500 kč

Konstrukce:
Jedná se o klasický studiový "nezničitelný" model v polootevřeném provedení. Součástí balení jsou koženkové i velurové náušníky a dva kabely průměru 3 mm (přímý 3 m, kroucený 5 m) s koncovkou 3.5 mm JACK (šroubovací redukce na 6.3 mm) - na druhé straně kabelu je mini-XLR konektor, který se připojuje do sluchátek (jen na levé straně). Náušníky jsou circumaurální, poměrně velké, ale poněkud mělčí, takže se ucho lehce dotýká molitanu, který chrání měnič před nečistotami. Obě mušle jsou na hlavovém mostě prostorově označeny.
Celá sluchátka jsou vyrobena z plastů s výjimkou dvou drátů, které tvoří pevnou část mostu.
Měniče jsou umístěny uprostřed mušle a jsou k uchu kolmo, bez náznaku náklonu.
Hlavový most je velice pohodlný, je dvojitý - dva dráty slouží zároveň k přivedení signálu do pravé mušle. Druhá, posuvná část mostu je z poměrně hladkého plastu napodobující kůži. Tato druhá část se nastavuje automaticky pomocí dvou gumiček. Sluchátka na hlavě drží dobře (přítlak je vcelku malý, avšak dostatečný), avšak na nějaké házení hlavou do rytmu to opravdu není. Nikde se nic nemusí nenastavovat - stačí nasadit na hlavu a poslouchat. Při pohybu hlavou nic nevrže.
K 242 HD se od K 240 MK II liší pouze zvenku – jiné barevné provedení, přímý kabel je připevněn k levé mušli napevno a v balení jsou pouze velurové náušníky.

Zvuk:
Středy jsou to nejlepší na těchto sluchátkách. Srozumitelnost hlasů je dobrá, ale mužský hlas zní hluboce díky přemíře vyšších basů. Kolem 1200 Hz je poměrně velký propad.
Výšky jsou nenápadné - lehce zastřené (nejvyšší výšky nad cca 16 kHz prakticky úplně chybí) a jsou poměrně detailní. Sykavky jsou pro mě u mnoha nahrávek nepříjemné (frekvence kolem 7.5 kHz jsou poměrně dost zvýrazněny).
Basy jsou to, co na první poslech na tomto modelu zaujme. Na můj vkus je jich moc (pro mnoho ostatních to bude asi optimální množství) a u některých skladeb je v nich trochu utopen zbytek spektra. Přemíra basů je dána poměrně velkým zvýrazněním vyššího basu, díky kterému je zvuk poněkud dunivý.
Izolace je nepatrně větší než u otevřených sluchátek – prostě skoro žádná.
Podání prostoru je na polootevřená sluchátka docela mizivé. Prostor je poměrně malý, zvuk je přímý, sluchátka hrají „do hlavy“. Nicméně na druhou stranu není problém rozpoznat polohu jednotlivých nástrojů i když u některých složitějších nahrávek mají sluchátka se separací problém.
Při velkých hlasitostech sluchátka poměrně zkreslují, při maximálním zatížení (200mW) je zkreslení sinového tónu 1kHz nepřeslechnutelné.
Zvuk je celkově zábavný především díky více basům, nicméně já preferuji analytičnost a plochou frekvenční charakteristiku, tudíž jsou tato sluchátka pro mě z této trojice nejhorší.
Zvuk na Walkmanu NWZ-S638 je poměrně slušný, horší jsou pouze basy (méně pevnější) a horší je i dynamika.


AKG K 270 Studio
K270.jpg
K270

Parametry výrobce:
Měniče: dva elektrodynamické průměru 32mm, umístěné parabolicky
Frekvenční rozsah: 20 Hz - 28.000 Hz
Účinnost: 103 dB SPL/V (92 dB/mW)
Impedance: 75 ohmů
Hmotnost: 270 g (bez kabelu)

Cena: cca 500 až 2500 Kč (dle stavu)
Vyrobeny na počátku 90.let

Konstrukce:
Konstrukce je identická jako u K 240 s výjimkou mušlí, které jsou uzavřené. Na levé mušli je navíc malá páčka a na pohyblivé části mostu další páčka, které zajišťují, že sluchátka přestanou hrát po sundání z hlavy (tato funkce funguje bez problému i po 20 letech). Dalším rozdílem je kabel, který je k levé mušli připevněn napevno. Náušníky jsou díky absenci molitanu (který u K 240 chrání měnič před nečistotou) nepatrně hlubší než u K 240 a jsou koženkové.
Měniče jsou v každé mušli dva (každý průměru 32 mm) a nejsou ničím chráněny (pouze hrubá mřížka).

Zvuk:
Středy jsou to nejlepší na těchto sluchátkách. Srozumitelnost hlasů je velmi dobrá, elektrické kytary zní pro mé ucho extrémně dobře a nikdy nejsou utopeny v pozadí jako je tomu občas u K 240. Zkreslení typické pro uzavřená sluchátka nevnímám, středy zní velice realisticky.
Výšky jsou podobné jako u K 240 (nejvyšší chybí), ale nejsou tu žádné špičky, takže sykavky nejsou nikdy nepříjemné a jsou detailnější.
Basy jsou nevýrazné, pro mě tak akorát. Jdou poměrně hluboko, jsou velice přesné a pevné.
Izolace je na velmi dobré úrovni. Ven neuniká prakticky žádný zvuk ani při velkých hlasitostech.
Podání prostoru je na uzavřená sluchátka velmi dobré. Mnohem lepší než u K 240, hudba už nehraje v hlavě ale má prostor. Separace je na dobré úrovni.
Při velkých hlasitostech sluchátka zkreslují jen minimálně.
Sluchátka bych neoznačil úplně jako zábavná, spíše jako velice podařená uzavřená sluchátka s dobrým detailem, rovnou frekvenční charakteristikou a trochu zatřenými výškami.

Nástupce K271 má údajně méně basů horší kvality, jinak by měl být zvukově poměrně podobný – pokud se k nim dostanu, tak to ověřím.

STAX SR-3 NEW
SR-3.jpg
SR-3

Parametry výrobce:
Měnič: jeden elektrostatický push-pull průměru 60mm
Frekvenční rozsah: 30 Hz – 20.000 Hz (±1 dB)
Účinnost: 95 dB SPL/100 V
Kapacita: 120pF
Maximální akustický tlak: 115dB
Polarizační napětí: 200 V
Hmotnost: 430 g (včetně kabelu)

Cena: cca 2500 až 6000 Kč (dle stavu; včetně, nebo bez adaptéru k repro-zesilovači)
Vyrobeny na počátku 70.let

Konstrukce:
Sluchátka jsou otevřená, mušle jsou vyrobeny pravděpodobně z bakelitu. Náušníky jsou circumaurální, avšak jsou relativně malého průměru i hloubky, takže se ucho zlehka dotýká mřížky chránící měniče a v případě většího ucha i samotného koženkového náušníku. Uvnitř náušníku jsou samotné měniče průměru 60 mm a z vnější strany je (jak je už u STAXů zvykem) kovová mřížka a jakási žlutá hmota připomínající řídkou skelnou tkaninu. Měniče jsou vůči uchu lehce natočeny (cca 5°) a mřížka mezi uchem a měničem je děrovaná jen v přední části tak, aby vysoké frekvence nepřicházeli zezadu.
Hlavový most je jednoduchý, vyrobený z nerez oceli a v místě dotyku s hlavou je opatřen „návlekem“ z kůže. Nastavení hlavového mostu je manuální a má dvě nastavení – rozevíráním hlavového mostu se mění přítlak (alespoň to tak uvádí výrobce) a další nastavení je posouvání mušlí vůči mostu. Rozevírání hlavového mostu dle mých zkušeností přítlak mění minimálně (od prakticky nulového až po stále poměrně malý). Rozevírání hlavového mostu má však zásadní význam na to jak sluchátka drží na hlavě – při nejméně rozevřeném mostu sluchátka skoro padají z hlavy, avšak při správném nastavení drží sluchátka na hlavě jako přibitá (při pokusu o jejich shození rytmickým pohazování hlavou si spíše přivodíte hyperextenzi krku).
Kabel vede do obou mušlí, je dlouhý 2.5 m, má textilní opletení a je poměrně těžký (tloušťka 7mm) vzhledem k délce. Kabel je zakončen 6-pinovou koncovkou typickou pro STAX a má jednu nepříjemnou vlastnost – je „mikrofonický“ (do sluchátek jsou přes kabel mechanicky přenášeny zvuky).

Zvuk:
Krátce ke zvuku při použití adaptéru SRD-5: zvuk je méně detailní, více zkreslený, basy jsou méně pevné a výšky jsou hodně zastřené (oproti elektrostatickému zesilovači). Zastřenost je dána tím, že SRD-5 má na 15kHz pokles cca -2.5dB.
Středy jsou na těchto sluchátkách nejlepší ze všech tří. Avšak musím uznat, že elektrické kytary se mi líbí více na K 270, protože jsou více výraznější (takové „říznější“).
Výšky jsou taktéž nejlepší ze všech tří sluchátek. Jsou detailní a frekvenčně jdou opravdu hodně daleko.
Basy jsou nevýrazné, je jich ještě o něco méně než na K 270. Jsou velice přesné a pevné, ale nejdou tak hluboko. Co se týče množství, tak bych snesl více, ale takhle alespoň „nepřekáží“ zbytku spektra.
Izolace je prakticky nulová.
Podání prostoru je ze všech tří jednoznačně nejlepší – žádný náznak hraní do hlavy. Prostor je velmi velký (možná až nafouklý).
Zkreslení na těchto sluchátkách není slyšitelné až do limitace zesilovače.
Sluchátka jsou velice podařená s perfektním detailem, rovnou frekvenční charakteristikou, trochu potlačeným basem, ale hlavně absolutně bez zkreslení i při ohlušujících hlasitostech.

Pro mě je to jednoznačně to nejlepší, co jsem kdy slyšel.
Naposledy upravil xxxdvorixxx dne 8. 9. 2011 19:28, celkově upraveno 2
Důvod: titulek
Audigy 2ZS => ZERO DAC => Amarok^2 => DIY elektrostaty || V hifi jde změřit vše mimo naivity a diletantství.
Fóra po celém světě zamořují ti, jenž mají problém psát srozumitelný text a pochopit psaný text. WTF ?!?!?
Hergarok
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod dazo 5. 9. 2011 20:58

Pekna praca ;-)
dazo
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod goelr 9. 9. 2011 08:48

skvela recka :tleskani
goelr
Junior
Uživatelský avatar


  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Autor

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník