[recenze] Teufel Ultima 40 Mk2

Stereo a vícekanálové reprosoustavy, subwoofery

Moderátor: Moderátoři AVMania.cz

Odeslat příspěvekod Petulda 1. 3. 2015 05:03

Teufel Ultima 40 Mk2 – rozverní puberťáci

Měl jsem možnost mít doma na několik týdnů tyhle sloupové bedýnky. Vzhledem k tomu, kolik přehnaného nadšení i přehneného skepticismu zde na fóru tyhle bedny vyvolaly, byl jsem hodně zvědavej, jak to s nima je ve skutečnosti.


K přímému porovnání mám poctivě vyrobené stojanové repro od zaniknuvší české firmy Shan, konrétně jejich nejvyšší stojanový model Emotion E-500 s top reproduktory firmy Focal z řady Reference (http://atook.sweb.cz/E500.html). Koncepčně je to téměř pravý opak Teufelů – maloobjemová velmi tuhá dvoupásmová bedýnka. Vnějšími rozměry cca třetinová oproti Teufelům. Hmotností ale více než poloviční – za to může 3x tlustší přední stěna a téměř 2x tlustší ostatní stěny z dýhovaných MDF desek.

Dvoupásmová konstrukce, špičkový výškáč, ale jen jeden středobas 160mm v malé ozvučnici oproti trojpásmové konstrukci se dvěma 165mm ve velké ozvučnici… Cena Shanů ve své době cca trojnásobná oproti Teufelům. Více se bedny asi lišit nemohly.
Už tím mě to zajímalo.

Nepřímo pak porovnávám s dojmy z kombinace Shan E500 + Velodyne SPL1000, který jsem měl doma na několik týdnů loni na podzim. A také s dojmy ze sloupových Focal Aria 926, které se u mě na testování ohřály přes Vánoce a něco po nich.


Řetězec

Zdrojem zvuku byl po většinu času kritického poslechu notebook s Foobar2000 nastaveným na bit-perfect výstup prostřednictvím USB do DACu. Částečně pak také CD přehrávač NAD C525 BEE, který disponuje výtečnou rytmikou a dynamikou, ale vzdušností, prostorovostí a čistotou zvuku zaostává za kombinací Foobar+DAC v zesilovači.
Přes Teufley jsem také běžně poslouchal radio z éteru, TV vysílání, shlédnul několik filmů z SD i HD televizních kanálů a blu-ray přehrávače.

DAC je NAD MDC DAC 2 vestavěný do zesilovače. Zvukově je cca na úrovni stand-alone DACů v kategorii 10-15 tis. Kč.

Zesilovačem je NAD C375 BEE. Domácí integrovaná elektrárna schopná poslouchaným bednám dodávat mnohem vice energie než jakou jsou schopny bez poškození zpracovat aniž by při tom ztrácela smysl pro detail, prostor, dynamiku a stabilitu stereo zesilovače třídy 40 tis. Kč.

Signálová kabeláž je od Kabelguru, silová pak do Shanů bi-wiring Monitor Audio Silver 4x4mm2, do Teufelů kvalitní měděná dvoulinka 2x2,5mm2. Přehození silových kabelů vyvolalo dojem menšího prostoru a brilance výšek u Shanů, u Teufelů jsem nezaznamenal žádný rozdíl.


Konstrukce

Nebudu detailně popisovat konstrukci Teufelů, která je vidět z fotek ani technické parametry, které si každý může přečíst na webu výrobce.

Na první pohled bedny vypadají poctivě a precizně vyrobené. Zvlášť čistě na pohled a pro neznalé oko vypadají rozhodně na víc peněz než je oněch 11 tis. Kč, za které se dají běžně koupit. Mě osobně (!) na nich po vizuální stránce vadí 2 věci: až příliš zřejmá inspirace vzhledem beden B&W (žlutý střeďák plus „karbonový“ povrch kónusů) a ten dnes tolik moderní „IKEA“ vzhled prefabrikovaných materiálů. Tzn. na povrch vypadají perfektně, vše lícuje a je zpracované na oko velmi kvalitně, ale pod povrchem už to taková sláva není. Přiznávám, že můj pohled na design je ovlivněný osobními preferencemi. Mám rád fortelné a poctivé věci, přiznané materiály v jejich pokud možno přírodní podobě. Radši poctivý materiál a fortelná konstrukce za cenu menší dokonalosti pro oko než obráceně. Masivní tlusté dřevo s krásnou přirozenou byť „nedokonalou“ kresbou namísto tenké dřevotřísky potažené uměle vytvořenou krycí vrstvou umělé hmoty (laku). Ale o to zde nejde...

Pokud se na ozvučnici podíváme zevnitř, pak je vidět, že tohle je jedno z míst, kde se šetřilo. A bohužel se to nejspíš podepisuje na zvuku (o tom dále). Obvodové stěny jsou z cca 13mm tenké dřevotřísky. V celé bedně nenajdeme žádné vyztužení, žádné příčky. Vytlumená je jen více méně provizorně 2-3 cm tenkým a lehkým materiálem připomínajícím skelnou vatu. Zajímavé je, že jsou vytlumené jen boční stěny. Zadní stěna není vytlumena vůbec, stejně jako spodní a horní. To ale myslím moc nevadí, protože použitý materiál stejně moc z nižších středů a vyšších basů nepochytí.

Za zásadnější nedostatek považuju chybějící mechanické vyztužení ozvučnic příčkami. Díky velmi tenkým stěnám není korpus nijak zvlášť tuhý. I přes přítomnost dvou relativně velkých basserflexových nátrubků, které pomáhají zmenšovat vnitřní přetlak / podtlak uvnitř ozvučnic, jsou rezonance bočních stěn jasně patrné i při střední hladině hlasitosti reprodukce. Kde se bočnice Shanů díky menší a nesrovnatelně tužší ozvučnici ani nehnou, bočnice Teufelů už citelně tancují v rytmu dvou středobasů. Přidání dvou výztuh by výrobní náklady zvedlo o pár centů, ale tuhosti (a potažmo zvuku) by podle mého názoru pomohly znatelně. Být jejich majitelem, vážně bych uvažoval o umístění dvou vnitřních výztuch/rozpěr do ozvučnice – jednu pod výškáčem a druhou mezi bassreflexy – a o výměně firemního tlumícího materiálu za něco funkčnějšího, třeba hutný 4-5cm tlustý molitan k zadní, spodní a oběma bočním stěnám. Troufám si odhadovat, že posun ve zvuku by byl jedině pozitivní, viz níže.

Ale připomínám sám sobě: jsou to metr vysoké sloupky se čtyřmi reproduktory za 11 tisíc korun! Proto nelze čekat, že zde nebudou kompromisy.

Co je naopak potřeba pochválit, je celková hmotnost. 21 kilo na bednu je v téhle cenovce rozhodně velmi nadprůměrných. Na hmotnosti se velkou měrou podepisují opravdu masivní magnety středobasů a středového reproduktoru.


A co zvuk? Zajímá vás :-)? Asi jo, jinak byste se nedočetli až sem.

Teufel Ultima 40 Mk2 jsou jednoduše řečeno rozverní puberťáci se vším kladným i záporným, co k tomu patří. Jsou energické, velmi dynamické, rozverné, mají obrovskou chuť chrlit ze sebe zvuk a v tom nejlepším mínění křičet “hurá, já hraju, koukejte na mě”. Jsou ale taky nepřesné, rozlítané na všechny strany, nepredikovatelné, neukočírované. Dělají si, co chtějí, hrajou si tu svou.
Prostě jako puberťáci :-).

Než ale začnu s popisem jednotlivých atributů zvuku, musím podotknout, že neuvedu-li jinak, týkají se moje poznatky soustředěného analytického poslechu v ideální poslechové pozici. Svoje poznatky uvádím v kontextu subjektivního “absolutního” hodnocení vymezeného mou zkušeností ve shodné akustice a na shodném řetězci se Shany E-500 (cca 35 tis. Kč v r. 2002), Velodyne SPL 1000 (40 tis. Kč v r. 2010) a Focal Aria 926 (50 tis. Kč).


Výšky

Vypíchnout u nich musím jejich dynamiku. To ostatně platí pro všechna pásma. Chuť každého z reproduktorů prostě hrát je typickou vlastností těhle Teufelů. Činely zahrají energicky a zněle, stejně jako elektronické zvuky v téhle části kmitočtového spektra.

Trochu horší je to s frekvenční vyrovnaností tohoto pásma. A to bohužel také platí pro všechna pásma. Neumím to popsat přesnými frekvencemi, ale výškáč Ultim 40 Mk2 nezahraje nejvyšší frekvence. Samozřejmě, že není úplně fér porovnávat titanovou kalotu Shanů s textilní kalotu Teufelů, která nemůže jít tak vysoko, ale pokud mám popsat své dojmy, nemůžu tohle nezmínit. Projevuje se to na dobře nahraných činelech, vyšších harmonických houslí, trubkách, saxofonu, které z Teufelů v nejvyšších souzvucích postrádají jiskru, přirozenost a živost.

Pokud půjdeme frekvenčně níž, do oblasti, kterou výškáč Teufelů hraje plnohodnotně, je slyšet trochu kovový nádech a zrnitost. Chybí jemnost, vzdušnost, ale hlavně rozlišení. Zároveň je tohle pásmo lehce zvýrazněné a pokud někdo o Teufelech píše jako o „bum-cink“ bednách, jde onen „cink“ právě za tímhle lehkým zvýrazněním a kovovostí. Co zde také trochu postrádám, je strmý nástup tranzientů. Na velmi pečlivě udělané hi-res (192/24) studiové nahrávce čistě bicích je několikrát zaznamenán osamocený silný úder do činelů. Teufely jej podají s obroušenou hranou.

Pokud postoupíme frekvenčně ještě níž, tedy na přechod mezi výškami a středy, tak zde je bohužel jasně patrný propad. Navázání výšek a středů není bezešvé. Při poslechu se to projevuje např. lehkou zastřeností ženských nebo dětských vokálů. Tomuhle jevu bych přisuzoval i celkově jakoby „teplejší“ podání Teufelů při prvním poslechu. Při pozornějším naslouchání je ale patrná ona pověstná deka, která v tomhle pásmu leží - bohužel pro lidské ucho velmi citlivém.
Celkově pro výšky platí, že pokud nahrávka obsahuje to pásmo, které výškáč Ultim zvládá hrát (a tohle pásmo není nijak úzké, to rozhodně ne!) nebo resp. v tomhle pásmu leží nosná informace výškového spektra konkrétní nahrávky, je to co se frekvenčního rozložení týká vcelku příjemné poslouchání. Vejdou se sem průměrné rockové nahrávky, elektronická hudba, drtivá většina filmových zvuků. Navíc, lidské ucho je mnohem méně citlivé na to, co frekvenčně chybí, takže po čase přestane vadit zejména absence nejvyšších frekvencí. Po delším poslechu Ultim a přepnutí na Shany se objeví přirozenost a vzdušnost (neudušenost) na nejvyšším konci. Shodný dojem jsem měl z Focalů 926. Teufely hrají výšky v porovnání s nimi energicky a zřetelně, ale chybí jim jemnost, rozlišení, vzdušnost, transparentnost, tranzienty... Jsou prostě takové „hrubozrnnější“.
Ale ok, 11 tis. Kč...


Středy

Už jsem to zmínil v předchozím odstavci. Vyšší středy jsou trochu vykradené a svázání s výškáčem není bezproblémové. Tím působí celé středové pásmo posunuté dolů. Pro popis mě napadají slova jako teplejší, vřelejší, zastřenější, vzdálenější. Naopak nižší středy, na hranici s basy, si zaslouží pochvalu. Jsou plné, znělé, akustickým nástrojům dodávají správnou velikost, mužský i ženský hlas dostane příjemný hrudní fundament.

Oblast mezi těmahle krajema středového pásmaje zabarvena trochu „telefonově“. Naplno to vynikne při poslechu v blízkém poli, kdy jsou středové reproduktory ve výšce ucha. Za tohle umístění bych designéra beden nakopal někam. Když se člověk v sedě zkroutí tak, aby měl ve výšce ucha výškový reproduktor, zvuk v horní polovině pásma se vyčistí a je mnohem přirozenější a příjemnější. Jenže, krom nemožnosti takhle sedět dýl než pokusně, je tam ucho už moc blízko středobasům, které o sobě v téhle poslechové poloze dávají vědět více než je správné. Osobně bych u těhle beden, které jsou naladěné tak, jak jsou, vyměnil polohy střeďáku a výškáče. Ale pozor, píšu o poslechu v blízkém poli. Pokud jsem si sednul na obvyklé poslechové místo, telefonový efekt se zmírní (ale nezmizí). Zatímco u Shanů je poslech v blízkém poli doslova pastvou pro uši co se detailů, prostorovosti a přesnosti reprodukce týká (odstranění vlivu místnosti), Teufelům spíše uškodí.

Ale samozřejmě, zde popisované rozdíly jsou jasně patrné při přímém porovnávání, tedy přepínání A a B páru reprosoustav. Při delším poslechu se ucho adaptuje a nevnímá to tak dramaticky. Ale přesnost tady hledat nelze. Zajímavé je, že na některých nahrávkách vyznívají středy až neobyčejně dobře, spojitě a dokonce i přirozeně. Jiná nahrávka ale nekompromisně odhalí, jak se věci mají. Přitom se nemusí nutně jednat o špičkovou audiofilskou nahrávku vs průměrnou nebo špatnou nahrávku. Prostě když něco vyhoví vkusu Teufelů, zahrají to přesvědčivě. Obecně si velmi dobře vedou při reprodukci např. hlasů v TV vysílání, které bývají nevýrazné. Ultimy dodají hloubku a přiblíží hlas realitě.


Basy

Energie. Síla. Velká dynamika. Kopák opravdu kopne, výbuch zadrnčí skleničkama ve vitríně, basová kytara se nezadržitelně dere ven z beden. I zde ale bedny za svou agilitu platí nepřesností. Podle mého názoru se zde naplno projevuje netuhost ozvučnice. Basům dominuje jedna nosná frekvence, jedna barva, která je všudy přítomná, tedy zní z Teufelů i když není obsažená v původní nahrávce., Mám za to, že je to projev pružící ozvučnice. Leží v oblasti vyšších basů, odhadem kolem 200 Hz. Plusem je, že v kolem téhle frekvence disponují Ultimy opravdu úderným, tvrdým, silným basem. Tyhle plusy subjektivně trochu maskují, že na oné frkvenci je těch basů trochu víc a zabarvují celkové podání téhle části spektra.

Zajímavé je zde srovnání se Shany co se spodního konce spektra týká. Nejhlubší basy nelze od regálovek se 160mm středobasem čekat. Nelze je čekat ani od Teufelů. Prostě malej basák, byť ve vícero expemplářích, se nemá šanci rovnat velkému basáku. Jak absolutní hodnotou nejnižší vyzařované frekvence v udávaném pásmu tolerance, tak v energii nejspodnějších oktáv. Basy prezentované Velodyne SPL1000 nebo bednama s 10’’, 12’’, 15’’ basáky jsou prostě zcela jiný sport...

Nicméně, pokud se vrátíme z hlubokého sklepení do sníženého přízemí, kde Shany i Teufely operují, tak je zřejmé, že Teufely překvapivě nejdou níž. Nejnižší slyšitelná a aspoň trochu smysluplně reprodukovaná frekvence je v mém prostoru 30m2 (75m3) u obou beden někde kolem 45 Hz (prostor tomu trochu pomáhá, v poslechovém místě je tahle frekvence lehce zvýrazněná, což vzhledem k vlastnictví regálovek, které papírově končí na 48 Hz při -3dB, považuju za příjemnou výhodu). Úbytek na spodním konci je u Teufelů dokonce strmější než u Shanů, ale zde se rozhodně projevuje akustika místnosti. Jakmile postoupíme o kousek výš, k 50 Hz, tak náskok Teufelů je díky většímu objemu, dvěma basreflexům a dvojnásobné ploše membrán jasně zřetelný. Vynikající je dynamika basů i na nízkých frekvencích a schopnost beden zahrát opravdu nahlas aniž by se basové pásmo začalo vytrácet. Velkou roli na tom pochopitelně hraje výkonný zesilovač, který je stabilní a pevný jako skála i při hraní na hranici možností 120W beden. To se zesilovačem cenově úměrným Teufelům nelze očekávat.

A znovu zopakuji, že pokud někdo o Ultimách píše jako o „bum-cinkách“, tak ono „bum“ je způsobené zvýrazněním v oblasti lehce vyšších basů, kde zároveň mají bedny opravdu velkorysé množství energie. Nemyslím tím, že by tohle pásmo vystupovalo nějak příliš dopředu, ale pokud jej nakrmíte signálem, vystřelí na vás s nezlomnou energií. Doslova dokonalé na filmové efekty, výbuchy, střelby, dunění vrtulníku... V hudbě to někdy může vadit. Basa pak nezní tak měkce a čistě, jak by měla a gran cassa v symfonickém orchstru, který má jen hutně zaburácet, sice zaburácí, ale i si k tomu trošku zahučí.


Transparentnost a prostor

Zvukový obraz, který Ultimy 40 před posluchačem malují, leží před bednama, je bezprostřední a jakoby zaostřený. Zvuk jasně vystupuje vně a je zřetelný. To je dané dynamikou všech měničů a jejich touhou tlačit zvuk dopředu. To vše je příjemné a ryze pozitivní. Stinnou stránkou je, že se tak děje proto, že zvuk vychází zaostřeně přímo z reproduktorů. Stereofonní obraz je tak striktně omezen roztečí reprosoustav. Při počátečním laborování s umístěním Teufelů jsem jako vždy začal s jejich polohou celkem blízko sebe. Zvuk byl nerozlišená koule. Se zvětšující se roztečí se stereo dojem zlepšoval ale jen do jednoho momentu, kdy se stereobáze roztrhla ještě před tím, než získala velikost i vně sloupky. Pro poslechovou vzdálenost 2,4m je optimální rozestup 2,2m – stereo báze je tak nejširší možná aniž by se roztrhla. Druhou nevýhodou takhle zaostřeného obrazu je striktně dvojrozměrné podání hudby. Teufely neumí hloubku prostoru, hrají v jedné rovině rovnoběžné s rovinou danou spojnicí výškáčů a jejich kolmicí k zemi.

Zde je rozdíl oproti Shanům opravdu velký. Obraz tvořený regálovkama je celkově více vzadu, nevystupuje tak před bedny jako u Ultim, ale drží se na úrovni výškáčů. Jakmile je ale v hudbě informace o prostoru, ten se krásně rozestoupí dozadu do hloubky za bedny a vytvoří přehlednou 3D scénu. Rozdíl jako se 2D a 3D televizí. Doplněno o jemnost a znatelně vyšší rozlišení Shanů v celém frekvenčním spektru je jejich celkové podání vzdušnější, přehlednější a v dobrém slova smyslu jemnější. Ačkoliv je rozestup Shanů 1,7m, je jejich stereo obraz širší (pokud takové zvuky obsahuje nahrávka, pochopitelně).

U zřetelně prostorově dobře definovaných nahrávek (předozadní prostor), Teufely neumí prostorové dozvuky zobrazit v hloubce, ale jen jimi „rozmlží“ nosný zvuk/hlas. Nevytvoří kolem hlasu prostor, ale zahalí jej jemnou mlhou. To celkově snižuje schopnost jejich rozlišení u špičkových nahrávek. Jakoby si hrály pořád tu svou a špičkové nahrávky paradoxně jejich stylu nesedí a nevyniknou. Naopak průměrné nebo dynamicky komprimované nahrávky dovedou svou agilností příjemně oživit. Proto si dovolím tvrdit, že mohou výrazně pomoct nevýrazným zesilovačům znít tak, jak se jejich majiteli s předchozími ne tak dynamickými bednami ani nesnilo. Energičnost basů těhle sloupků, byť za cenu menšího rozlišení a frekvenční přesnosti, by mohla pomáhat cenově úměrným zesilovačům, které bude většina majitelů Teufelů nejspíš používat.

Teufely jsou docela indiferentní ke kvalitě nahrávek. Super nahrávku, která si “nesedne” do jejich stylu podání hudby (jejich zvukovému zabarvení), dovedou spolehlivě zabít. Méně kvalitní nahrávku, která si s nimi ale sedne, dovedou podat vzhledem ke své ceně opravdu nečekaně velkolepým dojmem. Mluvím zde čistě o barvě zvuku, tedy frekvenční charakteristice. Ne o šířce a hloubce prostoru, které bohužel zabíjejí vždy. Ale zase: jsou to probůh bedýnky za 11 tis. Kč!


Co závěrem?

Vzhledem k ceně jsou výborné k filmům, k elektronické a taneční hudbě. Skvěle umí vyplnit prostor plným a v případě potřeby a dostatečně dimenzovaného zesilovače i velmi hlasitým zvukem. Při nepřímém nesoustředěném poslechu jsou to za 11 tis. Kč nad všechna očekávání příjemné a velmi schopné bedny. Čím víc bychom od nich ale chtěli po stránce kvalitního zvuku a soustředěného poslechu, tím víc bude tohle nadšení opadat. Skvělé na elektroniku a na filmy, čím akusticky náročnější a kvalitněji nahraná hudba, tím větší odstup od lépe hrajících (a výrazně dražších) konkurentů získávají.

Na nadarmo je výrobce řadí jako hlavní repro k setu domácího kina. Tam mají i podle mého názoru největší šanci ukázat své přednosti aniž by příliš odhalovaly své nedostatky. Kdo má rozpočet 10-12 tis. Kč a hledá bedny na pozornější poslech hudby, udělá podle mne lépe s bazarovýma regálovkama, které nepředvedou takovou dynamiku, hravost a drajv, ale budou o to přesnější a vyrovnanější.

Sloupy násobně vyšší kategorie jsou pak zvukem úplně jinde snad ve všech parametrech, ale to je logické a nepřekvapí to nikoho soudného.
NAD C525 BEE + Casea Sirius 3
Parasound Halo Integrated
Focal Electra 926
JBL LS 120P
Petulda
Pokročilý

Odeslat příspěvekod Krabák 1. 3. 2015 14:09

Tak nějak jsem čekal, že budou hrát.
Krabák
Junior

Odeslat příspěvekod Trymore 1. 3. 2015 16:26

Myslím, že si ich opísal veľmi trefne, recenzia je výborná. Dobrá práca.

Ja len podotknem, že vzhľadom k mojej posluchovej polohe vnímam umiestnenie výškača vs stredobasa veľmi pozitívne. Je to veľmi individuálna záležitosť. Rovnako aj spomínaná nevystužená ozvučnica, možno práve vďaka tomu sa mi ten zvuk páči.
Trymore
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod alltracboy1 2. 3. 2015 11:47

cize za tu cenu dobre, ale chcelo by to trochu bastlenia a pridat vystuhy a lepsie ich vytlmit?
este by ma zajimalo porovananie s MAGNAT Monitor Supreme 2002 . tie maju 20cm basove reproduktory a vyzeraju konstrukcne podobne. Cena podobna
alltracboy1
Junior

Odeslat příspěvekod Petulda 2. 3. 2015 13:19

alltracboy1 píše:cize za tu cenu dobre, ale chcelo by to trochu bastlenia a pridat vystuhy a lepsie ich vytlmit?

Za tu cenu dobré, ale jak na co... Ryze na hudbu s požadavkem na přirozenou reprodukci bych sáhnul po něčem jiném.
Vyztužení ozvučnice a lepší vytlumení podle mne zvuku rozhodně neuškodí. Jak moc by to ale pomohlo, to se bez praktického vyzkoušení dá jen spekulovat.
NAD C525 BEE + Casea Sirius 3
Parasound Halo Integrated
Focal Electra 926
JBL LS 120P
Petulda
Pokročilý

Odeslat příspěvekod zino333 2. 3. 2015 17:10

Hmm, a mna by vcelku zaujimali aj tvoje dojmy z Focalov :)
Yamaha RX-A830 + Wharfedale Diamond 10.2 / AKG K 240 MK II + RHA MA750 + Audioquest DragonFly
zino333
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod petison 2. 3. 2015 18:58

Zajímavé by bylo porovnání se sloupy v podobné nebo o něco vyšší kategorii.Přeci jen srovnání s regálovkami a ještě v kategorii 40 tis...Ale recenze je pěkná :tleskani
Zajímavé by bylo porovnání s
Indiana Line Nota 550 ,
MAGNAT Monitor Supreme 2002
HECO Victa Prime 702
TANNOY Mercury V4i
petison
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod waaaw 2. 3. 2015 19:53

Ja kdyz tu recenzi ctu, tak mam pocit ze jde o uplne jine bedny, nez byly popsany v te puvodni recenzi....
waaaw
Junior

Odeslat příspěvekod krmelec 2. 3. 2015 20:17

Pekna recenze. A ty Focaly jsi mel v umyslu kupovat a nebo jen ze zvedavosti? Ja jsem mel moznost porovnat jen jejich regaly Aria 906.
Yamaha CD-S1000 + CW DAC 1 + Yamaha A-S1000 + Elac FS 257
krmelec
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Trymore 2. 3. 2015 22:27

Milujem tie reakcie, akoby jediny spravny a zabavny zvuk bol len ten bez skreslenia a s perfektne rovnou frekvencnou charakteristikou... Staci napisat, ze bedna nie je vystuzena, ze sa nevyrovna presnosti zvuku nadupanej dvojpasmovej regalovky a hned su to bedne onicom..akoby zvuk stal len na tychto faktoroch... Je to velmi smutne
Trymore
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod ThalesX 3. 3. 2015 00:00

A ne snad Trymore? Takový výsledek se dal čekat. Nemyslím si však že by nevyztužená ozvučnice (jejíž tloušťka pouhých 13mm je tragická) byla hlavním zdrojem celkového dojmu z beden, by´t k němu zákonitě nemalou měrou přispívá. Ony se ty faktory prostě sčítají. Každý srazí o stupínek dolů celkový dojem a těch faktorů je množství nepřímo úměrné ceně (samozřejmě že jen hrubě). Nikdo tu nepíše že ty bedny jsou o ničem, dokonce tu opakovaně padlo že za tu cenu použitelné jsou, ale srovnání byť jen s dobře navrženými regálovkami prostě neunesly. To je normální v pořádku stejně jako ten dojem z basů.
ThalesX
Moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Trymore 3. 3. 2015 00:56

Dojem zo zvuku urcite nestoji len na tychto faktoroch. Z mojho pohladu neobstali moje regalovky oproti Teufelom. A kto ma teraz pravdu?
Ta dynamika a energia, ktoru z Ultim citit, daleko prevysuje absenciu akychsi mikro tranzientov vo vyskovom pasme alebo podanie stereopriestoru, predozadneho, lavopraveho, ktoreho vnimanie je velmi subjektivne...
Trymore
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod Petulda 3. 3. 2015 10:51

zino333 píše:Hmm, a mna by vcelku zaujimali aj tvoje dojmy z Focalov

Velmi stručně: fantastická dynamika, velmi vyrovnaný zvuk s minimem zabarvení, živý "přítomný" zvuk, na sloupky obstojný prostor. Nejvíc se mi líbily výšky - jemné, megadetailní, s perfektní mikrodynamikou. Basy byly fajn, ale nešly až dolů a nejspodnější oktáva, kterou Focaly zahrály (odhad kolem 40 Hz) se mi nezdály moc pevné. Za 50 tis. se myslím dá koupit líp, zvlášť když se nebráním bazaru.

petison píše:Zajímavé by bylo porovnání se sloupy v podobné nebo o něco vyšší kategorii.

Bohužel nemám k dispozici. Z tebou uvedených jsem slyšel jen Tannoye, ale na jiném řetězci a v jiné akustice. Řekl bych, že nebyly tak dynamické, ale zato hrály přesněji, přirozeněji. Myslím, že v téhle ceně to bude vždy něco za něco a že tam neexistují bedny, které by jako celek zvukově čněly nad stejně drahou konkurenci.

krmelec píše:A ty Focaly jsi mel v umyslu kupovat a nebo jen ze zvedavosti?

Tak trochu oboje. Pomalu a pozvolna se rozhlížím po náhradě za Shany. Na Focaly řady Aria je hafo pozitivních recenzí, zvuk repro Focal se mi líbí (jsou v Shanech). Zároveň mě zajímalo, jak se sloupky zvukově vejdou do mojí poslechovky a co ukážou z NADa.

Trymore píše:jakoby zvuk stal len na tychto faktoroch... Je to velmi smutne

A je snad smutné, že třeba u automobilových závodů jde o nejlepší čas a ne jen o to se svézt? Nebo je smutné, že v dobré restauraci jde o vycizelované chutě a harmonii jídla a ne jen o tom naplnit si žaludek nějakou hmotou? Proč by mělo být smutné chtít mít doma co nejpřirozeněji znějící aparaturu a ne jen nějak hrající aparaturu?
Ne nadarmo se náš koníček nejmenuje Hi-Di (High Distortion), ale Hi-Fi (High Fidelity). Jasně, hudba a její poslech mají přinášet hlavně dobrý pocit a uspokojení. Proto se jí všichni zabýváme a věřím, že samotný poslech a naplnění z něj je motivací pro většinu hifistů. Ale hifisti tak nějak z podstaty svého koníčka řeší i tu formu. A pokud je řeč o formě, pak si dovolím tvrdit, že (když to záměrně přeženu) drtivá většina hifistů by dala přednost aparatuře hrající shodně jako živý swingový ansámbl před aparaturou zkreslující, bez prostoru a živosti, se zabarveným unavujícím zvukem.
A ostatně o to se zde (téměř) všichni snažíme: dostat do svojí poslechovky v rámci svého rozpočtu takovou aparaturu, která zvuk podá způsobem, který subjektivně vnímáme jako nejmíň rušivý. Resp. jejíž nedostatky jsme ochotni obětovat ve prospěch jejích předností.
Nevím, proč se zde pořád shazuješ tímhle svým přihlouple ublíženeckým postojem. Kde kdo napsal, že jsou to bedny o ničem? Já nic takového nečetl...

Trymore píše:Z mojho pohladu neobstali moje regalovky oproti Teufelom.

Tenhle závěr o zvuku Cantusů je chybný. Už jsem ti vysvětlil proč. Stručně zopakuji: Aurum Cantusy jsi krmil zesilovačem, který je rozehrál tak na 30%. Ty bedny jsou svou kvalitou o několik tříd nad tvým zesilovačem, proto jsi neposlouchal jak hrají Cantusy, ale na výborných a v rámci celého řetězce superšpičkově neutrálních bednách jsi poslouchal zvuk zbytku řetězce.
Naopak je dost možné, a u dobře spárovaných komponent entry třídy i běžné, že si k sobě komponenty zvukově sednou. Že přehnaná agilita Teufelů na vyšším basu sedla k možné mdlosti zesilovače v tomhle pásmu. Že jejich dobrá dynamika vyvažuje dynamiku zesilovače. Že frekvenční propad mezi středy a výškami je vyvážený trochou prezence v tomhle pásmu na straně zesilovače...
Další, a z mého pohledu nejpodstatnější roli hraje to, že dle tvých slov soustředěný poslech neřešíš. Že pro tebe nejsou podstatné ty atributy, které jsou pro přirozenost zvuku dost zásadní - neutralita, rozlišení, prostor, autenticita zvuku, neúnavnost při dlouhodobém soustředěném poslechu.
A to není špatně. Jen když člověk s tvým lehce ignorantským přístupem hodnotí charakteristiky, které pro aspoň trochu objektivní pohled vyžadují naopak velmi přítomný a pozorný přístup, je to jako kdyby si nějakej strejda na ježdění do krámu do vedlejší vesnice po rozbitý silnici III. třídy půjčil BMW M5 a pak vykládal, že jeho žigulík je lepší auto, protože tolik nedrncá a do krámu ho doveze taky.

-- 3. 3. 2015 10:14 --

waaaw píše:Ja kdyz tu recenzi ctu, tak mam pocit ze jde o uplne jine bedny, nez byly popsany v te puvodni recenzi....

Já taky :-). Trymore zde plně souhlasí s mým pohledem na zvuk Teufelů, ale ve své recenzi píše o jednotlivých atributech zvuku mnohdy přesný opak toho, co jsem slyšel já.
NAD C525 BEE + Casea Sirius 3
Parasound Halo Integrated
Focal Electra 926
JBL LS 120P
Petulda
Pokročilý

Odeslat příspěvekod petr.5 3. 3. 2015 16:27

Petulda - zkus 936. Hrají o 200% lépe než 926. Basy až do sklepa, perfektně rozlišené, rychlé, dynamické. Ten cenový rozdíl je legrační, oproti tomu jaký skok ve zvuku to je ... Chce to ale lepší silič, ten NAD na ně nemá ani omylem. 375 je pomalá, patlá na basech, nemá dynamiku... na regály ještě jakž takž, dospělý bedny neuhraje...

-- 3. 3. 2015 15:36 --

Petulda píše:fantastická dynamika


Sorry, s tím NADem jsi slyšel tak 30% dynamiky, co ty repro umí... :-D
petr.5
Junior

Odeslat příspěvekod ThalesX 3. 3. 2015 17:05

Trymore píše:Dojem zo zvuku urcite nestoji len na tychto faktoroch. Z mojho pohladu neobstali moje regalovky oproti Teufelom. A kto ma teraz pravdu?
Ta dynamika a energia, ktoru z Ultim citit, daleko prevysuje absenciu akychsi mikro tranzientov vo vyskovom pasme alebo podanie stereopriestoru, predozadneho, lavopraveho, ktoreho vnimanie je velmi subjektivne...


Trymore, když zanedbáme zbytek řetězce (který by se zanedbávat neměl - viz co píše Petulda), tak to co nazýváš dynamikou bude pravděpodobně jen zvýrazněné pásmo středních a vyšších basů ve spojení s podstatně větší aktivní plochou dvou basáků, nekultivované středy a výšky dané pravděpodobně jednoduchou výhybkou, která ty repráky pravděpodobně neukočíruje. To je v této cenové kategorii běžný jev, nikoliv pomlouvání kdyby tě napadlo mě z toho obviňovat. Kdo by si kupoval podstatně dražší a kvalitnější soustavy když už by ty levné hrály dost slušně? Ale nechám se překvapit. Tento víkend to snad už vyjde.

>petr.5
Pokud 375 patlá na basech tak určitě ne protože je pomalá ;-)
ThalesX
Moderátor
Uživatelský avatar

Další stránka

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Autor

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: krmelec a 0 návštevníků