Dobrý den. Chtěl bych zkvalitnit audio systém, z finančních důvodů nejspíše postupnou výměnou komponent. Nejsem ale zkušený v tom, které články řetězce je nejefektivnější vyměnit a které je možné dočasně či narvalo ponechat jako únosný kompromis.
1. článek řetězce: zdrojem hudby jsou dnes především mp3 256 kbps a vyšší, většinou je to hudba 30 a více let stará, z novějších jen vážná hudba. Tady je první otázka zda intenzivně hledat flac nekomprimované verze, či kupovat stará CD.
2. článek řetězce: představuje D/A převod. Dnes používám a) zvukovou kartu ESI Maya 44e v PC, b) Realtek v Barbone PC sloužící jako MMC přenášející zvuk digitálně do zesilovače, tedy DA převod až v zesilovači viz dále, či c) převod v TV Sony Bravia.
3. Zesilovač Panasonic SA-XR30: 5.1 / 2.0 výstup, DIN 1 kHz (T.H.D. 1%) 2x100W 6 Ohm, zkreslení při 20Hz-20kHz: 0,09%, výkonová výška pásma -3dB: 4Hz - 88kHz, impedance zátěže 6 - 16 Ohm, vstupní citlivost a impedance 200 mV/22 kOhm, S/N poměr při jmen. výkonu (6 Ohm): 90 dB (IHF, A: 103 dB).
4. Repro Sony "4-way, 5-unit, bass-reflex, magnet, 1x 17 cm, cone type, center 5 cm,
side 5cm x 2, super 2 cm, dome type, 8 ohm, 230 x 365 x 320 mm - mám problém s místem, takže se akorát vejdou do nábytku, náhrada z kvalitnější by byla ideální s basovým repro zvlášť pokud možno.
Sluchátka Sennheiser eH 250.
Nyní mám zapůjčený DA převodník ARCAM irDAC-II, zkouším srovnání přes sluchátka i repro proti cestě, kde převodem je Panasonic zesilovač nebo ESI Maya 44e karta.
U sluchátek je rozdíl slyšet více, ale nezdá se mně vysloveně extrémně dramatický, DA převodník má méně výrazný, méně ostrý zvuk, u některých hudebních nástrojů je věrnost barvy zvuku velký, jindy je to přes DA převodník "pouze lepší", ale nikoliv "neposlouchatelné versus poslouchatelné". Otázka je, že kdybych si ten DA převodník koupil, bude Panasonic SA- XR30 možné ponechat anebo si pak musím dokoupit lepší zesilovač bez DA převodu nebo s DA převodem, který bude ale tak slušný, že ARCAM bude nadbytečný? Je pak jako druhý článek nutné vyměnit repro nebo zesilovač? Dá se zesilovač posuzovat jen podle parametrů zkreslení, odstup signál - šum, kmitočtový rozsah nebo jsou nečíselné parametry důležitější pro zachování kvality hudby?
Panasonic zesilovač především využívám jako 2.0, ale někdy i 5.1 jako domácí kino, z prostorových důvodů by se mně možná (?) hodilo jej využívat jako 2.1, kdy kvalitní středy a výšky by mohly nahradit stávající repro a basový repro by byl jeden stranou. Nevím jaká je kvalita takové sestavy. Díky za rady.